خدمات فضایی برای هواپیمای سانحه دیده؛ آیا امکان رهگیری ماهوارهای هواپیماها در کشور وجود ندارد؟
به دنبال اعلام خبر دردناک ناپدید شدن هواپیما در مسیر تهران – یاسوج و اعلام سقوط آن از سوی منابع آگاه، از طرف یک شرکت ایرانی اعلام شدکه تنها ۲۰ روز پیش یک نوع رهگیر ماهوارهای را بر روی این نوع هواپیما به صورت موفقیت آمیز آزمایش کرده است و مذاکرات طاقتفرسا جهت نصب این سامانه بر روی هواپیماهای ایرانی و استفاده عملیاتی از آن در جریان است.
نیما باهری مدیرعامل شرکت بهین سامان گستر مفید، ضمن اظهار تاسف از حادثه پیش آمده، اظهار داشت:« امروزه علاوه بر سامانههای معمول، از فناوریهای ماهوارهای جهت تعیین دقیق موقعیت هواپیما به ویژه در شرایط بحرانی استفاده میشود.» وی میافزاید:« در همین راستا چندی پیش یک نمونه از رهگیرهای ماهوارهای روی هواپیمای ATR-72 آزمایش شد که این آزمایش با موفقیت همراه بود و طی آن اطلاعات دقیقی از موقعیت هواپیما و مسیر پروازی آن به صورت آنلاین دریافت شد.» به گفته وی سامانه رهگیری ماهوارهای مذکور با استفاده از ماهوارههای مکانیابی و موقعیتیابی جهانی جی پی اس (GPS)، مختصات موقعیت و مسیر هواپیما را به دست آورده و با استفاده از ماهوارههای مخابراتی این اطلاعات را به صورت آنلاین مخابره میکند. این در حالی است که سامانههای رادیویی فعلی به دلیل عدم پوشش کامل VHF در کشور دارای نقاط کور هستند.
باهری تصریح کرد:« عملیاتی کردن این سامانه به دلیل ابعاد بسیار کوچک تجهیزات قابل نصب، و عدم نیاز به سوراخکاری هواپیما و عدم نیاز به اخذ مجوزهای خاص، به فوریت برای تمام هواگردها قابل انجام است و میتواند در پیدا کردن فوری مکان حادثه و امداد رسانی موثر باشد.» وی میگوید این دستگاه که از تمامی استانداردهای ایمنی برخوردار است، ۲۰۰۰ دلار قیمت داشته و برای راهاندازی آن در هواپیما، تنها به یک پاوربانک کوچک نیاز است که این امر موجب میشود حتی در صورت قطع برق هواپیما به دلیل سانحه مستقلا به عملکرد خود ادامه دهد.»