بزرگترین شهاب‌سنگ مریخی برای اولین بار به‌نمایش گذاشته شد

0 123

بزرگترین قطعه شهاب‌سنگ از مریخ که تاکنون با زمین برخورد کرده است، برای اولین بار در موزه MMGM (سرواژه Maine Mineral and Gem) آمریکا به نمایش گذاشته شد. این سنگ مریخی به‌نام تائودنی-۰۰۲ (Taoudenni-002) که ۱۴.۵ کیلوگرم وزن دارد و عرض بلندترین بخش آن ۲۵ سانتی‌متر است، پس از سوختن یک شهاب‌سنگ یا دنباله‌دار متعلق به مریخ در جو کره خاکی، در زمین پیدا شد.

تائودنی-۰۰۲ را یک شکارچی محلی شهاب‌سنگ در نزدیکی یک معدن نمک پیدا کرد و توسط داریل پیت (Darryl Pitt)، واسطه خرید و فروش شهاب‌سنگ، در آوریل۲۰۲۱ برای موزه مین خریداری شد. به‌گفته کارل اجی (Carl Agee)، مدیر موسسه شهاب‌سنگ شناسی (Institute of Meteoritics) در دانشگاه نیومکزیکو (University of New Mexico)، کسی لحظه سقوط این شهاب‌سنگ را مشاهده نکرده است؛ اما به‌نظر می‌رسد به تازگی و باتوجه‌به شرایطش طی ۱۰۰ سال اخیر به زمین آمده است.

اجی همچنین پس از آزمایش نمونه کوچکی از این شهاب‌سنگ، گفت: «سنگ‌های مریخی ویژگی‌های شیمیایی منحصربه‌فردی دارند و عناصری که در تائودنی-۰۰۲ وجود دارد به‌خوبی با مواد معدنی مریخ منطبق است.» وی افزود: «این سنگ یک شرگوتیت (shergottite)، از اصلی‌ترین انواع شهاب‌سنگ‌های مریخ، است. ترکیبات این شهاب‌سنگ نحوه تشکیل آن را نیز مشخص می‌کند و احتمالا بیش از ۱۰۰ میلیون سال قبل در پی فعالیت آتشفشانی به‌وجود آمده است.»

اجی ادامه داد: «این اجرام به‌دنبال پدیده‌های بزرگ و پرانرژی از سطح مریخ جدا و به فضا پرتاب می‌شوند. در حدود ۳۰۰ قطعه سنگ مریخی در زمین وجود دارد که در مجموع ۲۲۷ کیلوگرم وزن دارند؛ اما ازآنجایی‌که سنگ‌های مریخی به‌طور معمول برای فروش قطعه قطعه می‌شوند، باید گفت تعداد واقعی آن‌ها چیزی در حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ عدد است.»

منبع isna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=57517
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها