چین برای اولین بار داده‌های پایش ماهواره‌ای کربن را منتشر کرد

0 63

چین اولین مجموعه داده‌های پایش ماهواره‌ای دی‌ اکسید کربن در سطح کره زمین با استفاده از ماهواره تَن‌ست (TanSat) را منتشر کرد تا به سومین کشوری بدل شود که توانایی پایش کربن را از فضا دارد. این کشور اکنون می‌تواند مجموع انتشار دی‌ اکسید کربن را که در یک بازه زمانی مجاز است تا در آستانه دمای معینی نگه داشته شود، رصد کند. داده‌های تهیه‌شده که از مه۲۰۱۷ تا آوریل۲۰۱۸ را شامل می‌شوند، تا حد قابل قبولی با نتایج ماهواره‌های ژاپنی و آمریکایی همخوانی دارند و در اختیار دانشمندان و نهادهای دولتی قرار خواهند گرفت تا برای مدیریت محلی میزان کربن استفاده شوند.

ماهواره تن‌ست در سال ۲۰۱۶ برای نظارت بر دی‌ اکسید کربن در جو زمین به‌عنوان اولین ماهواره چینی سنجش از دور گازهای گلخانه‌ای به فضا پرتاب شد. این ماهواره که با استفاده از تصاویر فراطیفی دی‌اکسید کربن را اندازه‌گیری می‌کند، حدودا ۵۰۰ کیلوگرم وزن داشته و با طول عمر ۳ سال در مدار SSO و در فاصله ۷۰۰ کیلومتری از سطح زمین فعالیت می‌کند.

در همین رابطه بخوانید : انتشار اولین نقشه‌های ماهواره‌ای برای اندازه گیری میزان دی‌ اکسید کربن جهان

همچنین بودجه ماهواره مذکور که آن را آکادمی علوم چین (Chinese Academy of Sciences) و موسسه SIMIT (سرواژه Shanghai Institute of Microsystem And Information Technology) به‌طور مشترک ساخته‌اند، در قالب برنامه فضایی چین توسط وزارت علوم و فناوری این کشور (MOST) تامین شده است. تن‌ست علاوه‌بر اندازه‌گیری غلظت دی‌ اکسید‌کربن در اتمسفر زمین قادر است محل جذب و یا منتشر شدن آن بر سطح زمین را نیز تشخیص دهد.

منبع didebanefanavari carbontracker espash
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=56845
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها