انتشار اولین نقشه های ماهواره‌ای برای اندازه گیری میزان دی اکسید کربن جهان

0 212

محققان چینی اولین نقشه‌های جهانی میزان دی اکسید‌کربن را با استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده از ماهواره چینی تن‌ست (TanSat) منتشر کردند.
این نقشه‌ها برگرفته از مشاهدات ماهواره چینی سنجش از دور تن‌ست هستند.  این ماهواره میزان دی اکسید‌کربن را  در فاصله زمانی ماه آوریل تا ژوئیه ۲۰۱۷ اندازه گرفته است.
محققان انتظار دارند که این نقشه‌ها و داده‌های مرتبط با آن‌ها به دانشمندان در مورد ساخت الگوهای دقیق‌تر آب و هوایی کمک کند. ترکیبی از الگوهای رایانه‌ای و اندازه‌گیری‌های دی‌اکسید‌کربن بر روی زمین به دانشمندان کمک کرد تا دقت مشاهدات تن‌ست را تایید کنند.
یانگ دانگژو، از محققان موسسه فیزیک جوی در آکادمی علوم چین، گفت:«بر اساس این نقشه‌ها یک کاهش فصلی در غلظت دی‌اکسید‌کربن از بهار تا تابستان در نیم کره شمالی زمین مشاهده می‌شود و نیز انتشار نقاط داغ (hotspots) به دلیل فعالیت‌های انسانی مانند فعالیت صنعت و احتراق سوخت فسیلی به وضوح در شرق چین، شرق آمریکا و اروپا مشهود است».
ماهواره تن‌ست که دسامبر ۲۰۱۶ پرتاب شد اولین ماهواره چینی سنجش از راه دور گازهای گلخانه‌ای است و سومین ماهواره فضایی است که با استفاده از تصویربرداری فراطیفی دی‌اکسید‌کربن را اندازه می‌گیرد. این ماهواره حدودا 500 کیلوگرم وزن داشته و به طور مشترک توسط آکادمی علوم چین و موسسه فناوری اطلاعات و میکروسیستم‌های شانگهای (SIMIT) ساخته شده است. تن‌ست با طول عمر 3 سال در مدار SSO و در فاصله 700 کیلومتری از سطح زمین فعالیت خواهد کرد. شایان ذکر است که بودجه ساخت این ماهواره در قالب برنامه فضایی چین توسط وزارت علوم و فناوری این کشور (MOST) تامین شده است.

تن‌ست علاوه بر اندازه‌گیری غلظت دی‌اکسید‌کربن در اتمسفر زمین قادر است محل جذب و یا منتشر شدن دی‌اکسید‌کربن بر سطح زمین را نیز تشخیص دهد. رصدهای این ماهواره می‌تواند به محققان در درک بهتر بسیاری از چرخه‌های کربنی زمین کمک کند.

 
منبع خبرگزاری ایرنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=6247
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها