توسعه نخستین تلسکوپ فضایی تجاری جهان با حمایت آژانس فضایی اروپا

0 187

نخستین تلسکوپ فضایی تجاری جهان به‌نام تویینکل (Twinkle) که با همکاری‌های بین‌المللی توسعه می‌یابد، در سال ۲۰۲۴ به فضا پرتاب خواهد شد. طرح این تلسکوپ اکنون با پشتیبانی بیش از ۱۰ دانشگاه از سراسر جهان با بودجه آژانس فضایی اروپا (ESA) در دست توسعه بوده و به‌زودی توسط شرکت اروپایی ایرباس ساخته می‌شود. تلسکوپ مذکور ۳۵۰ کیلوگرم وزن داشته و با تلسکوپ ۲۰ اینچی خود قادر خواهد بود اندازه‌گیری‌های مرتبط با طیف‌سنجی سیاره‌های فراخورشیدی را با دقتی برابر تلسکوپ فضایی هابل انجام دهد. تویینکل همچنین ضمن استقرار در مداری با ارتفاع ۷۰۰ کیلومتری از سطح زمین، ویژگی‌های اصلی سیاره‌های فراخورشیدی مانند چگالی و اندازه آن‌ها را ارزیابی می‌کند.

مارسل تسنی (Marcell Tessenyi)، پژوهشگر کالج دانشگاهی لندن (University College London) انگلستان، برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ ایده تلسکوپ تویینکل را ارائه کرد. به‌گفته تسنی دانشگاه‌ها در آینده می‌توانند ضمن خرید اشتراک چنین تلسکوپ‌هایی، به مجموعه داده‌ها دسترسی پیدا کنند که بدین ترتیب هزینه توسعه تلسکوپ نیز تامین می‌شود. در صورت موفقیت مالی در فروش داده‌ها، از منابع پولی به‌دست‌آمده می‌توان برای توسعه نسل‌های بعدی تلسکوپ‌های تجاری بهره برد.

جنبه‌های فنی و علمی پروژه تویینکل نسبتا ساده است، اما در ابتدا میان جامعه علمی تردیدهایی نسبت به این مدل وجود داشت. تسنی برای پیشبرد بهتر این ایده، شرکت بلو اسکایز اسپیس (Blue Skies Space) را با همکاری سرپرستان دانشگاهی خود تاسیس کرد و پیوستن شرکت انگلیسی «سِری ستلایت» (Surrey Satellite Technology) هم به اعتبار طرح این ماموریت کمک نمود؛ از‌این‌رو کم‌کم تردید دانشمندان در زمینه مدل تجاری داده‌های نجومی از میان رفت.

همچنین ماموریت اریل (Ariel) آژانس فضایی اروپا که مطابق برنامه‌ریزی‌ها سال ۲۰۲۹ پرتاب می‌شود، مانند تویینکل روی جو سیاره‌های فراخورشیدی تمرکز خواهد کرد. اریل تلسکوپی بسیار بزرگتر و گران‌تر از تویینکل است که در مدار بهینه‌تری قرار خواهد گرفت. این دو تلسکوپ در کنار هم و با تجمیع داده‌ها، قادرند به پرسش‌های پیچیده‌تری نسبت به سایر تلسکوپ‌های فضایی پاسخ دهند.

منبع دیجی کالا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17980
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها