تلاش آژانس فضایی اروپا برای کاهش زباله‌های فضایی

0 627

آژانس فضایی اروپا (ESA) با عقد قراردادی با استارت‌آپ سوئیسی کلیراسپیس (ClearSpace) این شرکت را موظف کرد قطعه مهمی از حامل فضایی وِگا (Vega) متعلق به شرکت آریان‌اسپیس (Arianespace) را كه از سال ۲۰۱۳ در فضا باقی مانده است، از مدار خارج کند. 

مأموریت مذکور با نام کلیراسپیس ۱ (ClearSpace-1) که قرار است در سال ۲۰۲۵ عملیاتی شود، یک آداپتور ۱۰۰ کیلوگرمی وِسپا (Vespa) را که متعلق به حامل فضایی وگا است، گرفته و از مدار خارج می‌نماید. این قطعه پس از استقرار ماهواره سنجش‌از‌دور پروبا-وی (Proba-V) متعلق به آژانس فضایی اروپا تاکنون در مدار باقی مانده است. شکل ساده و مخروطی وسپا دلیل انتخاب این زباله فضایی برای آغاز مأموریت‌های دشوارتر پاکسازی زباله‌های فضایی عنوان شده است. گفتنی است آژانس فضایی اروپا کل هزینه مأموریت مذکور را مبلغی معادل ۱۱۷ میلیون یورو تخمین زده است.

کلیراسپیس درواقع قرار است کنسرسیومی از شرکت‌های اروپایی را در ساخت یک فضاپیمای مجهز به چهار بازوی رباتیک به منظور گرفتن زباله‌های فضایی و کشاندن آن‌ها به سمت جو زمین هدایت کند. به گفته لوک پیگوت (Luc Piguet)، بنیانگذار و مدیر اجرایی کلیراسپیس، کار طراحی فضاپیمای مذکور نیز برعهده این شرکت خواهد بود.

جان ورنر (Johann Wörner)، رئیس آژانس فضایی اروپا، معتقد است حجم بالای زباله‌های فضایی و افزایش دائمی آن‌ها موضوعی خطرناک است و نباید اجازه داد چنین روندی ادامه یابد.

 
منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14471
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها