شرکت‌های تجاری چینی در صدد پرتاب‌های جدید

0 377

تعدادی از شرکت‌های تجاری چینی فعال در زمینه پرتاب‌های فضایی در تلاش برای انجام نخستین پرتاب‌های زیرمداری و مداری خود هستند و در همین حین سعی در جذب منابع مالی دارند.

شرکت گلکتیک انرژی (Galactic Energy) با نام اصلی Beijing Xinghe Dongli Space Technology Co. Ltd. اخیرا یک تست اشتعال ۷۴ ثانیه‌ای از مرحله دوم موتور ماهواره‌بر خود را با موفقیت انجام داده است. این شرکت قصد دارد تا اولین پرتاب ماهواره‌بر سوخت جامد سرس-۱ (Ceres-1) را در ماه مارس ۲۰۲۰ به انجام برساند. در این پرتاب قرار است یک ماهواره اصلی و دو محموله کوچک‌تر با سرس-۱ به فضا ارسال شوند و گلکتیک انرژی برای پر کردن ۷۹ کیلوگرم باقی‌مانده از حجم حمل محموله خود به دنبال مشتری می‌باشد. این ماهواره‌بر شامل سه مرحله سوخت جامد و یک مرحله سوخت مایع بوده و از لحاظ ابعاد و ظرفیت‌ها با ماهواره‌بر کایژو-۱آ (Kuaizhou-1A) توسعه‌یافته توسط شرکت علوم و صنایع هوافضای چین (CASIC) قابل مقایسه است.

شرکت نوظهور گلکتیک انرژی که در فوریه سال ۲۰۱۸ تاسیس شده است، به غیر از سرس-۱ بر روی توسعه یک ماهواره‌بر دیگر با نام پالاس-۱ (Pallas-1) کار می‌کند که با پیشرانه‌های RP-1 و اکسیژن مایع محموله‌های ۴ تنی را تا مدار LEO و محموله‌های ۲ تن را به مدار SSO ارسال می‌کند. البته انتظار نمی‌رود که پالاس-۱ تا قبل از سال ۲۰۲۲ آماده پرتاب شود. ناگفته نماند که نخستین پرتاب مداری موفق در بین شرکت‌های خصوصی چینی، در ماه جولای به نام آی اسپیس (iSpace) ثبت شد.

شرکت دیگری با نام ژینگتو (Beijing Xingtu Exploration Technology Co., Ltd.) که با عنوان اسپیس ترک (Space Trek) نیز شناخته می‌شود، در صدد است تا در آینده نزدیک حامل زیرمداری خود را از شمال غرب چین پرتاب کند. جز ارتفاع ۷.۶ متری و قطر ۱ متری، اطلاعات زیادی از پروژه این شرکت منتشر نشده است. اسپیس ترک همچنین اخیرا بودجه‌ای چند میلیون دلاری از دو موسسه تونگفانگ (Tongfang Venture Capital) و گوئسن (Guosen H&S Investments) برای توسعه حامل مداری ژینگتو-۱ (Xingtu-1) دریافت کرده است.

یکی دیگر از ورودی‌های جدید بازار پرتاب‌های تجاری چین، شرکت دیپ بلو (Beijing Deep Blue Aerospace Technology Co., Ltd.) می‌باشد که اخیرا با آزمایش موفق محفظه تراست موتو سوخت مایع خود، گامی دیگر در راستای توسعه ماهواره‌برهای نبیولا-۱ و ۲ (Nebula-1&2) برداشته است.

دولت چین با تغییر سیاست‌های خود در سال ۲۰۱۴ زمینه را برای فعالیت‌ شرکت‌های فضایی خصوصی آماده کرد و از آن زمان تاکنون حداقل ۲۰ شرکت تنها در بخش پرتاب‌های فضایی آغاز به فعالیت کرده‌اند.

منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14085
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها