رویداد «منظومه» افتتاح شد
پیش رویداد چالش طراحی منظومه ماهوارهای با هدف استفاده از دانش فضایی با مأموریت فرصتسازی برای استفاده از این دانش در پاسخ به نیازهای روز کشور در حوزه پایش زمین، ناوبری و ارتباطات روز پنجشنبه ۱۱ مهر ماه برگزار شد.
رویداد مسابقهمحور «منظومه» فرصت را برای دانشجویان، دانشآموختگان و استارتآپهای کشور فراهم میکند تا ایدههای قابل اجرای خود را در حوزه فناوری روز منظومه ماهوارهای در جهان، با توجه به نیازهای روز کشور، ارائه داده و از حمایتهای لازم برخوردار شوند.
در این پیش رویداد که در سالن کنفرانس شهرداری منطقه ۲ برگزار شد، نمایندگانی از حوزه کشاورزی، مخابرات و خدمات شهری حضور پیدا کرده و هرکدام با طرح نیازهای موجود در حوزه خود، سرنخ را به دست دانشجویان و دیگر علاقهمندان که چیزی برای ارائه در این حوزه دارند، سپردند.
کیوان کوکبیان دبیر این رویداد در این جلسه در خصوص اهمیت و مأموریت برگزاری این چالش گفت: «آینده صنعت فضا به سمت استفاده از منظومههای ماهوارهای سوق پیدا کرده است. در زمان حاضر پروژههای بزرگی در دنیا با مفهوم منظومهسازی ماهوارهها در جریان است. یک ویژگی منظومهسازی ماهوارهها این است که میتواند منطبق بر نیازی باشد که ما در کشور برای راهبرد فضایی خودمان داریم.»
وی افزود: «منظومههای ماهوارهای چند ویژگی اساسی دارند؛ از جمله استفاده از ترکیب چند ماهواره، استفاده از ماهوارههای ارزان قیمت، استفاده بهینهتر از مدارهای پایین مثل مدار لئو (LEO) و کاربردهای خاصی که قبلا در مدارهای بالاتر امکانپذیر بود با ترکیب منظومهسازی در مدار لئو در دسترس قرار میگیرد که با راهبرد داخل کشور و توانمندیهای موجود همخوانی دارد. ما میتوانیم به مدارهای لئو پرتاب داشته باشیم، ما میتوانیم چند ماهواره کوچک پرتاب کنیم؛ پس چرا راجع به استفاده بهینه از ترکیب چند ماهوارهای فکر نکنیم.»
کواکبیان در ادامه هدف از برگزاری رویداد «منظومه» را ترویج مفهوم منظومهسازی ماهوارهها، ترویج فرهنگ کار تیمی، آشنایی دانشجویان، نخبگان و علاقهمندان حوزه فضا با مفهوم منظومهسازی ماهوارهای، آشنایی با کاربردهای این مفهوم و در نهایت یافتن راهکاری برای چالشهای کاربردی تعیین شده در مسابقه عنوان کرد. کوکبیان در ادامه از استفاده از منظومه ماهوارهای برای پایش زمین، ارتباطات ماهوارهای و همچنین ناوبری به عنوان سه محور تعیین شده برای این رویداد نام برد.
حسن سالاریه دبیر علمی رویداد منظومه نیز ضمن اشاره به پیشرفتهایی که دانشگاهها، پژوهشکدهها و مراکز تحقیقاتی کشور در سالهای اخیر در حوزه فضا کسب کردهاند، گفت: «این رویداد در راستای توسعه کسب و کارهای دانشبنیان است. زمان آن فرا رسیده تا کشور به تدریج به سمت ورود جدی بخش خصوصی به بحث طراحی، ساخت و استفاده از ماهواره، چرخش کند.» به گفته سالاریه، ورود بخش خصوصی که از قید و بند بروکراسی رها بوده و بتواند از ظرفیت دانشگاهها استفاده نماید، به مسیر ایران برای دستیابی به فناوری منظومه ماهوارهای کمک شایانی میکند.
دبیر علمی رویداد منظومه در ادامه خاطرنشان کرد: «در این رویداد از مشتریان بالقوه این صنعت از حوزههای مختلف دعوت شده که صورت مسئلههای خود را تعریف کرده، کمیته علمی این صورت مسئلهها را از یک عنوان کلی به یک صورت مسئله دقیق تبدیل نموده و تیمهای شرکت کننده پیشنهادهای خود را در این خصوص ارائه دهند.»
در این برنامه همچنین دکتر شبنم یزدانی، مدیرکل توسعه کسب و کارهای فضا پایه سازمان فضایی ایران، ضمن اشاره به اهمیت منظومههای ماهوارهای گفت: «منظومهها یکی از جریانهای پویا در دنیاست که با شتاب روز افزونی در حال حرکت است و در آینده نزدیک زیرساختهای زمینی را تحت تاثیر قرار میدهد؛ لذا نمیتوان در برابر این فناوری مقاومت کرد و باید همراه شد.»
یزدانی با تأکید بر ویژگیهای منظومههای ماهوارهای مانند قیمت تمام شده پایین، امکان سرمایهگذاری بخش خصوصی و پوشش منطقهای وسیع گفت: «مجموعه زیرساختها و فناوری فضایی کشور برای شروع فعالیت منظومههای ماهوارهای مناسب و سازگار است.»
مدیرکل توسعه کسب و کارهای فضاپایه سازمان فضایی ایران در بخش دیگری از سخنان خود درباره کاربرد و اهمیت منظومههای ماهوارهای، گفت: «اکثر کمپانیهای فعال در زمینه منظومههای ماهوارهای در حوزه سنجش از راه دور و مشاهده زمین فعالیت میکنند؛ این بدان معناست که مأموریتی که پیشتر تصور میشد کار ماهوارههای بسیار بزرگتر در مدارهای متفاوت و با هزینههای پرتاب بسیار بیشتر است، هم اکنون توسط منظومههای ماهوارهای که عمر آنها نهایتاً به ۶۰ تا ۶۵ روز رسیده و سقوط کرده و دوباره جایگزین میشوند، انجام میشود.»
وی همچنین از تعریف مأموریت، تامین هزینه، ایجاد زیرساختهای استاندارد، ارتقای سطح پرتابها و نهایتاً انجام رایزنیهای لازم برای حفظ حقوق تنظیم مقررات (رگولاتوری) ایران در این حوزه، به عنوان ۵ عنصر سیاستی که سازمان فضایی ایران برای راهاندازی موج منظومههای فضایی در کشور در پیش گرفته، اشاره کرد که قرار است با پیمودن سه گام با عنوان بازارسازی که عبارت از تشکیل تیمها، پلتفرمسازی یا تکثر و ایجاد بازار خصوصی هستند، محقق شوند.
علاقهمندان به شرکت در این چالش فضایی پس از ثبت نام و تشکیل تیم، فرصتی سه ماهه برای ارائه طرحهای پیشنهادی خود متناسب با محورهای تعیین شده خواهند داشت. اختتامیه این مسابقه در بهمن ماه برگزار شده و در رویدادی از تیمهای منتخب تقدیر به عمل خواهد آمد.