آخرین پرتاب سایوز با اجزای اوکراینی

0 507

ناو کیهانی سایوز ام.اس-۱۵ (Soyuz MS-15) آخرین پرتاب این سفینه با یک حامل فضایی است که بخشی از اجزای آن ساخت صنایع اوکراینی هستند. براساس اطلاعات منتشر شده توسط سازمان فضایی روسیه، روسکاسموس (Roscosmos)، ناو سایوز ام.اس-۱۵ آخرین پرتاب این سفینه با حامل فضایی نوع سایوز اف-گ (Soyuz-FG) خواهد بود که در ساخت آن از برخی قطعات و تجهیزات کارخانه‌های اوکراینی استفاده شده است.

در دوران شوروی سابق، اوکراین یکی از مراکز اصلی ساخت سامانه‌های فضایی از جمله سامانه ردیابی و اتصال کورس و یا حامل فضایی زنیت (Zenit) به شمار می‌رفت. به دنبال چالش‌های سال‌های اخیر و تیره شدن روابط سیاسی بین روسیه و اوکراین، روس‌ها تصمیم گرفتند وابستگی‌های خود به اوکراین را به حداقل برسانند و در راستای همین سیاست، کارشناسان فنی روسکاسموس بر روی استفاده از ناو کیهانی سایوز با تجهیزات کاملا روسی تمرکز کردند و قرار است از این پس مدل دیگری از پرتابگر سایوز را بکار بگیرند که نیازی به قطعات و سامانه‌های اوکراینی ندارد و پرتاب سایوز ام.اس-۱۵ آخرین بهره‌برداری از حامل فضایی نوع سایوز اف.گ خواهد بود.

خدمه سایوز ام.اس-۱۵ شامل فضانورد روس اولگ اسکریپوچکا (Oleg Skripochka)، جسیکا میر (Jessica Meir) آمریکایی و اولین فضانورد امارات هزا المنصوری (Hazza Al Mansouri) هستند. سایوز ام.اس-۱۶ در ۲۰ مارس ۲۰۲۰ توسط ناو کیهانی سایوز- ۲.۱آ (Soyuz-2-1a) مجهز به یک سامانه هدایت ساخت روسیه به فضا پرتاب خواهد شد.

از سال۲۰۰۱ تا ۲۰۱۹، ۶۹ فروند حامل فضایی سایوز اف.گ به فضا پرتاب شد که پرتاب یکی از آن‌ها در اکتبر ۲۰۱۸ ناکام بود. سامانه کنترل این پرتابگر در دو شرکت اوکراینی در شهر خارکف (Kharkiv) ساخته شده است. براساس برنامه روسکاسموس از سال ۲۰۲۰، ناو کیهانی سایوز -۲.۱آ جایگزین آن می‌شود و از سال ۲۰۰۴ به پرواز در‌می‌آید. سامانه کنترل این پرتابگر جدید در شرکت تحقیق و تولید اتوماسیون فضایی در شهر یکاترینبورگ (Yekaterinburg) روسیه ساخته می‌شود. پرتاب سایوز ام.اس-۱۵ برای ساعت ۱۶:۵۷ روز ۲۵ سپتامبر (بوقت مسکو) پیش‌بینی شده است و الحاق آن با ایستگاه فضایی بین‌المللی در ساعت ۲۳:۰۰ همان روز انجام می‌شود.

لازم به یادآوری است که در ژوئن سال ۲۰۱۸، آژانس فضایی روسیه و مرکز فضایی محمد بن راشد (MBRSC) موافقتنامه‌ای را برای پرواز اولین فضانورد امارات به ایستگاه فضایی بین‌المللی امضا کردند. در سپتامبر سال ۲۰۱۸، آموزش دو نامزد فضانورد امارات، خلبان نظامی هزازا المنصوری و مهندس فنی سلطان النایادی (Sultan Al Neyadi)، در مرکز آموزش فضانوردی مسکو آغاز شد.

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13739
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها