تهیه مدل ۳ بعدی برای مطالعات هیدرولوژیکی

0 550

مدل ارتفاع رقومی زمین (Digital Elevation Model) نمایشی سه بعدی از سطح زمین است که معمولاً برای نشان دادن ویژگی‌های توپوگرافی/ناهمواری‌های زمین تهیه و در حوزه‌های مختلف منابع زمین استفاده می‌شود. این مدل ارتفاعی یکی از مهم‌ترین داده‌های مورد نیاز جهت آنالیزهای مکانی در سنجش از دور و سامانه‌های اطلاعات جغرافیایی است و با توجه به منبع تولید آن از دقت مسطحاتی و ارتفاعی متفاوت برخوردار است. سازمان فضایی ایران با استفاده از این مدل، وضعیت سد سبلان واقع در استان اردبیل را پایش و بررسی کرد.

در نقشه زیر با استفاده از مدل رقومی سنجنده آلوس پالسار (ALOS/ PALSAR) که دارای توان تفکیک مکانی ۱۲.۵ متر بوده، مدل سه بعدی از سد مخزنی سبلان و بلندی‌های اطراف آن تهیه شده است.

همچنین با استفاده از تصویر ماهواره سنجش از دور سنتینل-۲ (Sentinel-2) مساحت سطح آب در این سد به اندازه تقریبی ۳.۳۵ کیلومتر مربع محاسبه شده که در مطالعات هیدرولوژیکی حائز اهمیت خواهد بود. سنتینل-۲ یکی از پروژه‌های رصد زمین است که توسط آژانس فضایی اروپا (European Space Agency) به عنوان بخشی از برنامه کوپرنیک (Copernicus Programme) به منظور بهبود مأموریت‌های دیده‌بانی زمین و پشتیبانی از خدماتی مانند پایش جنگل‌ها، بررسی تغییرات پوشش زمین و مدیریت بلایای طبیعی توسعه یافته است. سنتینل-۲ با ۱۱۴۰ کیلوگرم وزن دارای باس ماهواره‌ای از نوع استروباس-ال (AstroBus-L) بوده و در فاصله حدود ۸۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار گرفته است.

سد سبلان، بزرگترین سد شهرستان مشگین‌شهر است که در شمال شرقی این شهرستان و در فاصله ۵۵ کیلومتری شمال‌ غربی شهر اردبیل روی رودخانه قره‌سو قرار گرفته است. این سد با قابلیت ذخیره سازی بالا، نقش بسیار مهمی در تأمین آب اراضی دیم و باغات مشگین‌شهر در طرفین رودخانه و کنترل سیلاب ایفا می‌کند.

منبع خبرگزاری مهر
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13412
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها