همکاری شرکت‌های مختلف در ۱۲ طرح تحقیقاتی منتخب ناسا برای بازگشت به ماه

0 1,235

سازمان فضایی آمریکا، ناسا (NASA)، برای جدیدترین پروژه خود قرار است بر روی ۱۲ طرح تحقیقاتی کار کند تا پروژه آرتمیس (Artemis) به سرانجام برسد. ناسا قصد دارد با طراحی و ساخت ابزارهایی علمی برای مأموریت آرتمیس خود را آماده کند. ناسا در ساخت این فناوری‌های جدید از شرکت‌های متعددی کمک خواهد گرفت.

فناوری‌های تحقیقاتی جدید شامل موارد زیر هستند:

– کاوشگر قمری جدید به نام مون‌رنجر (Moon Ranger) به نحوی طراحی شده که کوچک و سریع باشد تا به خارج از محدوده ارتباطی رفته و سپس بازگردد.

– یک دوربین بسیار قدرتمند با قدرت تفکیک مکانی بالا که هیمدال (Heimdall) نام دارد و به مطالعه خاک ماه (regolith) در سطح این کره خواهد پرداخت.

– آزمایش یک سامانه کامپیوتری تابشی که هدف از آن ایجاد یک سامانه محاسبه میزان تحمل تابش‌ها است.

– آر.ای.سی (RAC) که محموله‌ای جهت تشخیص چسبندگی خاک ماه (Regolith) با هدف تعیین این مسئله است که این خاک چگونه به محدوده‌ای از مواد در محیط ماه می‌چسبد.

– وسیله‌ای که برای تشخیص ساختار ترکیب پوشش ماه با مطالعه میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی طراحی شده است.

– آزمایش الکترومغناطیسی سطح ماه که به اختصار لوسی (LuSEE) نام دارد.

– لکسی (LEXI) وسیله‌ای جهت ثبت تصاویری از اثر متقابل مگنتوسفر یا مغناطیس سپهر زمین با جریان ذرات باردار خورشید (باد خورشیدی).

– ان.جی.ال.آر (NGLR) وسیله‌ای که به عنوان یک هدف برای اشعه‌های لیزری فرستاده شده از زمین به کار گرفته می‌شود و قرار است به کمک آن فاصله دقیق ماه و زمین اندازه‌گیری شود.

– ال-سیریس (L-CIRiS) یک سامانه تصویربرداری که با به کارگیری یک رادیومتر برای مقاصدی چون کاوش در ترکیب سطح ماه استفاده خواهد شد.

– لیستر (LISTER) ابزاری که برای اندازه‌گیری جریان گرما از نواحی درونی ماه طراحی شده است.

– پلنت‌وک (PlanetVac) که یک فناوری به منظور جمع‌آوری و انتقال خاک ماه (Regolith) از سطح آن به ابزارهای دیگر است.

– سمپلار (SAMPLR) که یک فناوری جمع‌آوری نمونه است و از بازوی رباتیک استفاده می‌کند.

فرود بعدی ناسا در ماه نه تنها برای قرار دادن مجدد انسان در قمر کره زمین است، بلکه قرار است تا با به کارگیری فناوری‌های نوین٬ شرایط حضور در ماه برای نخستین زن دنیا نیز فراهم شود.

منبع nasa