نسل جدید ماهواره‌های هواشناسی روسیه وارد خدمت شدند

0 854

آژانس فضایی روسیه(Roscosmos) اولین پرتاب موفق در راستای جایگزینی ماهواره‌های هواشناسی خود را انجام داد. در این پرتاب ماهواره سنجش‌از‌دور میتیور ام-۲-۲(Meteor-M 2-2) جمعه ۵ جولای (۱۴ تیر) ساعت ۱۴:۴۱ به وقت محلی (۱۰:۱۱ به وقت ایران) توسط ماهواره‌بر سایوز-۲بی (Soyuz-2b) در سیبری روسیه انجام شد.
میتیور ام-۲ نسل جدیدی از ماهواره‌های هواشناسی روسیه است که شامل ۶ ماهواره‌ می‌شود که پرتاب آن‌ها تا سال ۲۰۲۴ تکمیل می‌شود. این سری ماهواره‌ها جایگزین سری ماهواره‌های میتیور-۱ام(Meteor-M 1) هستند که در ۲۰۰۱ اولین ماهواره‌ این سری پرتاب شد ولی پس از آن ادامه پروژه کنسل شد.

ماهواره‌های میتیور سری ام داده‌های هواشناسی را از مدار خورشید آهنگ جمع‌آوری می‌کنند. داده‌های جمع‌آوری شده شامل نظارت بر لایه اوزون، سطح تابش خورشید در فضای نزدیک زمین، اندازه‌ گیری دمای اقیانوس و مشاهده وضعیت یخ‌های قطبی است.

میتیور ام-۲-۲ ۲۷۵۰ کیلوگرم وزن دارد و طول عمر آن توسط سازندگانش ۵ سال برنامه ریزی شده است. این ماهواره در مدار خورشید آهنگ و در ارتفاع متغیر از ۷۸۸  تا ۸۲۹ کیلومتری قرار می‌گیرد.
تجهیزات میتیور ام-۲-۲ شامل موارد زیر است:
MSU-MR: سنجشگر چندطیفی با وضوح پایین برای نقشه برداری از پوشش ابری جهانی
KMSS-2: سنجشگر چند کاناله برای نظارت بر سطح زمین
MTVZA-GYa: سنجشگر برای تهیه پروفیل‌های دما و رطوبت هوا 
علاوه‌ بر سنجشگرهایی که ذکر شد ماهواره دارای یک سامانه جمع آوری داده‌ها (BRK SSPD) و یک آنتن فرستنده رادیویی به نام (RK-SM-MKA) نیز است.

درکنار میتیور ام-۲-۲ ۳۲ ماهواره کوچک دیگر با طیف گسترده‌ای از ماموریت‌های متفاوت برای مشتریان روسی و غیر روسی که بیشترشان آلمانی بودند پرتاب شدند. این ماهواره‌ها پس از اسقرار ماهواره اصلی در مدار قرار خواهند گرفت.
اولین ماهواره سری میتیور، ام-۲-۱ نام داشت که در سال ۲۰۱۷ پرتاب شد ولی به دلیل مشکل در سامانه مونتاژ ماهواره‌بر، پرتاب شکست خورد و میتیور ام-۲-۱ به طور کامل از دست رفت ۱۸ ماهواره دیگر از کشورهای روسیه، سوئد، نروژ، آمریکا، ژاپن، کانادا و آلمان نیز از بین رفتند.

ماهواره‌بری که در پرتاب قبلی شکست خورد همان سایوز-۲بی بود که از این پرتاب سربلند بیرون آمد. سایوز-۲بی یک ماهواره‌بر سنگین سه مرحله‌ای سوخت مایع است. این ماهواره‌بر با ۴۶ متر طول و ۶ متر قطر قادر است تا ۸۲۰۰ کیلوگرم به مدار لئو، ۴۹۰۰ کیلوگرم به مدار خورشید آهنگ و ۳۲۰۰ کیلوگرم به مدار ژئو منتقل کند. سایوز-۲بی تا کنون ۸۶ پرتاب داشته است که تنها ۷ مورد آن‌ها از جمله میتیور ام-۲-۱ نا موفق بوده‌اند.

منبع spacelaunchschedule
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13363
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها