کشاورزان اوگاندایی توصیه‌های کاربردی بر پایه داده‌های فضایی دریافت می‌کنند

0 706

 تعداد ۲۵۰ هزار کشاورز اوگاندایی برای استفاده از خدمات پروژه موییس (MUIIS سرواژه Mobile User-owned ICT4 Ag-enabled Information Services) ثبت‌نام کرده‌اند. این پروژه به کشاورزان اوگاندایی روی تلفن همراهشان توصیه‌های کاربردی بر پایه داده‌های ماهواره‌ای و همچنین خدمات مالی ارائه می‌کند.

با ثبت‌نام در پروژه موییس کشاورزان اوگاندایی اطلاعات هواشناسی و توصیه‌های کشاورزی به‌طور مشخص برای محل زمین زراعی خود را روی گوشی تلفن همراه خود دریافت می‌کنند. همچنین به این کشاورزان اطلاعات بازار و بیمه خشک‌سالی نیز داده می‌شود. هزینه استفاده هر کشاورز از این خدمات در هر فصل زراعی ۲۰ هزار شیلینگ اوگاندا، حدودا معادل پنج یورو، است.

پروژه موییس سه سال پیش با حمایت مالی هلند آغاز شد اما اکنون قرار است به صورت مستقل به فعالیت ادامه دهد. حمایت مالی موییس را وزارت امور خارجه هلند (Dutch Ministry of Foreign Affairs) با هماهنگی سازمان فضایی هلند (Netherlands Space Office) در قالب پروژه داده‌های زمین برای کشاورزی و آب (Geodata for Agriculture and Water) فراهم کرد. چند سازمان هلندی، آمریکایی و آفریقایی دیگر نیز در انجام این پروژه مشارکت داشته‌اند.

در این پروژه از داده‌های ماهواره‌های هواشناسی زمین ثابت اروپایی و داده‌های رادارهای سنجش باران و همچنین داده‌های ابزارهای سنجش ماهواره‌ای مودیس (MODIS سرواژه Moderate Resolution Imaging Spectroradiometer) متعلق به سازمان ناسا (NASA) استفاده می‌شود. داده‌های ماهواره‌ای به پیام‌های کاملا کاربردی برای کشاورزان تبدیل می‌شود؛ برای مثال به آن‌ها پیام  داده می‌شود که: امروز بین ساعت ۵ تا ۷ بعدازظهر به زمین کود بدهید.

این پروژه دستاوردهای قابل‌توجهی در رشد کشاورزی اوگاندا داشته است. کشاورزانی که از این خدمات استفاده کرده‌اند موفق شدند ۷۰ درصد محصول ذرت بیش‌تری نسبت به کشاورزان دیگر برداشت کنند. برداشت سویا و حبوبات و کنجد نیز با این استفاده از این خدمات افزایش قابل‌توجهی یافته است.

پروژه موییس علاوه بر توصیه‌های کاربردی از کشاورزان حمایت مالی نیز می‌کند. اگر تصاویر ماهواره‌ای نشان دهد که درصد مشخصی از زمین کشاورزی دچار خشک‌سالی شده است بیمه خشک‌سالی به صورت خودکار به کشاورز پرداخت می‌شود. تاکنون ۳۰ درصد مشارکت‌کنندگان از خدمات بیمه خشک‌سالی بهره‌مند شده‌اند. به ازای هر فصل زراعی ۲۰ هزار شیلینگ اوگاندا به کشاورزی که زمینش دچار خشک‌سالی شود پرداخت می‌شود.

در پایگاه داده دیجیتال این پروژه اطلاعاتی از کشاورزان ثبت می‌شود مانند اطلاعاتی درباره خانواده و دارایی آن‌ها و همچنین نتایج تولید محصولشان. این اطلاعات برای ارائه‌دهندگان خدمات مالی به منظور تخمین ریسک ضروری است. کشاورزانی که در این پروژه ثبت‌نام می‌کنند می‌توانند از وامی که بنیاد رابوبانک هلند (Netherlands Rabobank Foundation) به صورت غیرمستقیم آن را تضمین کرده است استفاده کنند.

دولت اوگاندا نیز از پروژه موییس حمایت کرده و نصف حق بیمه‌ها را تقبل کرده است. ۷۰ درصد از جمعیت ۴۰ میلیون نفری اوگاندا در بخش کشاورزی فعالیت می‌کنند و این بخش حداقل یک‌چهارم درآمد ناخالص ملی اوگاندا را تشکیل می‌دهد. بخش اعظم صادرات اوگاندا نیز محصولات کشاورزی است.


منبع spacenewsfeed
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12999
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها