همکاری سازمان ملل متحد با گوگل برای نظارت بر اکوسیستم‌های آب

0 714

مریم فخیمی: در همکاری با برنامه محیط زیست سازمان ملل، گوگل نقشه‌های جغرافیایی با تمرکز بر اکوسیستم های آب شیرین تولید می‌کند. گوگل و سازمان ملل متحد اعلام کردند که با استفاده از تعداد زیادی تصاویر و داده‌های خام ماهواره‌ای نشان خواهند داد که چگونه اکوسیستم‌های آب تغییر کرده و چطور کشورها می‌توانند آن را مدیریت کنند تا مانع از دست رفتن بیشتر منابع آب شیرین شوند. 

گوگل با تمرکز بر اکوسیستم‌های آب شیرین مانند کوه‌ها، دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و جنگل‌ها نقشه‌ها، اطلاعات جغرافیایی را برای یک پلتفرم عمومی که ماه اکتبر در مشارکت با برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (Unep) راه‌اندازی خواهد شد، تولید خواهد کرد.
الیزابت مولین، مدیر برنامه Unep، گفت: «این اساسا یک اسلایدزمانی است … شما می توانید در زمان به گذشته برگردید، وبررسی کنید که کجا آب از بین رفته است. این اسلاید می‌تواند به شما نشان دهد که در کدام مکان‌ها آب هرگز وجود نداشته و اکنون پدیدار شده، وهمچنین به شما نشان می‌دهد که در کجا آب فصلی است.»
برای مثال در مورد دریاچه چاد در آفریقا، دسترسی به اطلاعات وتصاویر جامع از زمین و رودخانه‌های اطراف دریاچه می‌تواند به توضیح اینکه چرا دریاچه خیلی سریع خشک می شود کمک کند. با توجه به اینکه اکثر کشورها در استفاده از منابع آب مشترک هستند، این اطلاعات می‌تواند برای ترغیب کشورهای همسایه با هدف همکاری در مدیریت رودخانه‌ها یا دریاچه‌ها استفاده شود.
ربکا مور، مدیر گوگل‌ارث و ارث‌انجین گفت: گوگل از هوش مصنوعی و محاسبات ابری برای پردازش مقادیر زیادی تصاویر و داده‌های ماهواره‌ای استفاده می کند که تا بیش از سه دهه پیش را شامل می شود.
مور افزود: «بسیاری از کشورهای به اطلاعات کافی در مورد وضعیت جنگل‌هایشان، رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، اکوسیستم‌های ساحلی و نحوه تغییر آن‌ها در طول زمان دسترسی ندارند. در این موضوع، زمان بسیار مهم است، زیرا تغییرات چشمگیری در جریان است. به دلیل تغییرات آب و هوایی، شهرنشینی و عوامل دیگر منابع آب شیرین به طور قابل ملاحظه‌ای در حال کاهش است.»
هدف از ارائه این اطلاعات این است که بیشتر کشورها با دسترسی آزاد به این اطلاعات ارزشمند، شاخص زیست محیطی “توسعه پایدار” را رعایت و دنبال کنند.
به گفته مسئولان برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، بهبود اطلاعات می‌تواند منجر به سرمایه‌گذاری بهتر در خدمات زیست محیطی شود، چراکه کشورها به دنبال دستیابی به اهداف توسعه پایدار هستند. در سال ۲۰۱۵ در سازمان ملل متحد، ۱۷ هدف جهانی شامل اهدافی برای پایان دادن به فقر و گرسنگی، مبارزه با تغییرات اقلیمی و فراهم آوردن دسترسی جهانی به آب و بهداشت در سال ۲۰۳۰ تنظیم شد.
در حال حاضر، دولت ها در حال بررسی پیشرفت این اهداف در مقرسازمان ملل در نیویورک هستند، جایی که Unep و Google آغازطرح همکاری ماهواره‌ای را اعلام کردند. در حالی که محققان روی اکوسیستم‌های آب تمرکز می‌کنند، این پلت‌فرم می تواند گسترش یابد تا مسائلی چون بیابان‌زایی و یا خطرات پلاستیک در اقیانوس‌های جهان را در برگیرد.
این برای اولین بار نیست که از تصاویر ماهواره‌ای برای بررسی تاثیرات فعالیت‌های انسانی روی محیط زیست استفاده می‌شود، ولی این پروژه یکی از بزرگترین آن‌هاست و همچنین امکان دسترسی آزاد به این اطلاعات نیز امری بزرگ و مهم تلقی می‌شود.

منبع
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=10787
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها