شکار لحظه های فضایی (16) + عکس

0 1,570

امیرحسین مجیدیان: در هزاره ی جدید میلادی ، علاوه بر اینکه تماشاگران آسمان و ستاره شناسان در سراسر جهان شاهد ابرماه های زیبا، شهاب سنگ های بزرگ جذاب و شفق های رنگارنگ بی نظیری بوده اند، پرتاب ها و ارسال های فضایی جدیدی شکل گرفتند و به عرصه ی فضایی شکوه افزودند.بنابراین قصد داریم تا با روالی منظم در قالب آلبوم عکس هایی روزانه همراه شما باشیم.
 این شما و عکس های جذاب امروز:

1- خور موسی ، بهشت جنوبی کشور: خور موسی در قسمت شمالی خلیج فارس قرار داد و از نظر تجاری یکی از نقاط مهم کشور محسوب می شود.به تازگی تصویر زیبایی از این منطقه توسط ماهواره اشنیسل 2 شکار شده است و سایت آژانس فضایی اروپا به عنوان عکس روز مطرح کرده است.

در این تصویر و نزدیک مرکز عکس، بندر امام خمینی را می‌بینیم، این بندر پایانه‌ی راه‌آهن سراسری ایران است که از بندر ترکمن در شمال آغاز شده و با گذر از تهران، به خلیجفارس می‌رسد. منطقه‌ی تیره‌رنگ سمت راست بندر، یک شاخاب کم‌ژرفا به نام خور موسی است. بخش‌های هندسی بالای تصویر آبگیرهای تبخیر هستند که برای استخراج کانی‌هایی که به طور طبیعی پدید آمده و در پی بخار شدن آب به جا می‌مانند درست شده‌اند.

2- مرگ تدریجی یک رویا!!: در تصویر نمونه ی دیدنی و جذاب از مرگ دیدنی یک ستاره مانند خورشید را می بینیم.در این تصویر شکار شده توسط تلسکوپ فضایی ناسا، از هم بیرون رفتن لایه ها و تغییر و تحول گاز های وجودی یک ستاره مشخص می باشد.
  “سراسر زندگی ستاره به یک میدان نبرد شبیه است. نیروی گرانش سعی دارد که ستاره را منقبض و خرد کند، ولی با مقاومت فشار رو به بیرون   ماده ستاره روبرو می‌شود، اما سرانجام ستاره تحلیل می‌رود. گرانش کنترل را بدست می‌گیرد و ستاره شکل کاملا متفاوتی با ستاره‌ای معمولی و   سالم مانند خورشید به خود می‌گیرد. حتی اگر جرم ستاره بسیار زیاد باشد، ممکن است با تبدیل به یک سیاهچاله در اعماق فضا ناپدید شود. “

3- سرسبزی خوزستان: دراین تصویر به دست آمده از خاورمیانه،انتهای شمالی خلیج فارسی، یعنی مرز ایران و عراق و دهانه ی رودخانه اروند نشان داده شده است.بخش عمده ی عکس مربوط به استان خوزستان است و خطوط برشی در وسط تصویر، جاده ها و همچنین راه آهن سراسری ایران است.

4- ماهواره جدید اروپا: پلت فرم ماهواره ای کوچک و جدید سازمان فضایی اروپا به نام “اسمال ژئو” (Small GEO) در 28 ژانویه سال جدید () سوار بر موشک سایوز و از پایگاه پرتاب گویان فرانسه به فضا پرتاب شد.

5-«میلیاردها سال است که اکسیژن از زمین به ماه نشت می‌کند»:

به نظر می‌رسد میلیاردها سال است که اکسیژن دارد از جو زمین به کره‌ی ماه می‌رود.سطح ماه تقریبا همواره زیر بمباران ذرات پرانرژی باد خورشیدی است، به جز یک بازه‌ی پنج روزه در هر ماه، هنگامی که زمین از میان خورشید و ماه می‌گذرد.
در این پنج روز، سیاره‌ی زمین با میدان مغناطیسی خود ماه را از بمباران خورشید در امان نگه می‌دارد ولی همچنین برای خودش هم ورقه‌ای از یون پدید می‌آورد که میان دو جرم جریان پیدا می‌کند. این منطقه که به نام ورقه‌ی پلاسما شناخته می‌شود، در درجه‌ی نخست از هیدروژن تشکیل شده ولی مقداری یون پرانرژی اکسیژن را هم در بر دارد.