شکار لحظه های فضایی (15) + عکس

0 1,518

امیرحسین مجیدیان: در هزاره ی جدید میلادی ، علاوه بر اینکه تماشاگران آسمان و ستاره شناسان در سراسر جهان شاهد ابرماه های زیبا، شهاب سنگ های بزرگ جذاب و شفق های رنگارنگ بی نظیری بوده اند، پرتاب ها و ارسال های فضایی جدیدی شکل گرفتند و به عرصه ی فضایی شکوه افزودند.بنابراین قصد داریم تا با روالی منظم در قالب آلبوم عکس هایی روزانه همراه شما باشیم. 
این شما و عکس های جذاب امروز:

1-دیدن جزایر هاوایی از فضا: فرمانده ی کنونی ایستگاه بین المللی فضایی، شین کیمبرو این تصویر را در جمعه ی گذشته (15 بهمن 95) از جزایر هاوایی به ثبت رسانده است و با دوست داران عکس های فضایی به اشتراک گذاشته است.
جزایر هاوایی (هاوائیایی: Mokupuni o Hawai‘i) مجمع‌الجزایری است متشکل از هشت جزیره اصلی و تعدادی آب‌سنگ حلقوی، جزیره خرد و آبکوه که در شمال اقیانوس آرام واقع شده است

2-گرداب ها و مروارید های مشتری : گازهای سیاره ی مشتری و اختلاط آنها ، همانند شاهکارهای هنری مشهور، تصاویر چشم نواز و جذاب در دل فضای بیکران پدید می آورد.این تصویر توسط فضاپیمای جونو گرفته شده است.
هدف جونو یافتن توضیحاتی برای منشا و تکامل سیاره‌های بزرگ سامانه خورشیدی است تا بتواند اسرار آن را کشف کند. تجهیزات حسگر از راه دور این فضاپیما لایه‌های مختلف اتمسفر این سیاره را مورد مطالعه قرار خواهند داد و دما،‌ حرکت و دیگر ویژگی‌های آن را بررسی خواهند‌ کرد. جونو درحال حاضر در مداری ۵۳ روزه از مشتری در چرخش است و گذر نزدیک ِ بعدی آن از کنار سیاره در ۱۹ اکتبر رخ خواهد‌ داد، زمانی که موتورهای جونو برای رسیدن به مدار ۱۴ روزه مشتری باری دیگر روشن خواهند‌ شد.

3-فاجعه ی شاتل کلمبیا: چهارشنبه ای که گذشت، چهاردهمین سالگرد فاجعه ی دردناک شاتل کلمبیا بود.متاسفانه هفت سرنشین ماموریت اس.تی.اس سازمان فضایی آمریکا در این انفجار هولناک کشته شدند.
فضاپیمای کلمبیا نخستین شاتل فضایی مورد استفاده در ناوگان فضایی ناسا بود؛ و نخستین مأموریت فضایی خود را از ۱۲ تا ۱۴ آوریل ۱۹۸۱ میلادی (برابر با ۲۳ تا ۲۵ فروردین ۱۳۶۰ شمسی) با موفقیت به پایان رساند.

4- دو سیاره به استقبال ماه آمدند: ونوس و مریخ و ماه مثلثی گرم و صمیمی را در دل آسمان تشکیل داده اند.یکی از کمیاب ترین تصاویر نجومی توسط گرگ دیزل شکار شده است،در 12 بهمن ماه منتشر شد.

5- ستاره ی دنباله دار در کهکشان: 
دنباله‌دار یک گلولهٔ برفی کیهانی است که از گازهای منجمد، سنگ و گرد و غبار ساخته‌شده و تقریباً به اندازهٔ یک شهر کوچک است.ساختار دنباله‌دار شامل سه بخش هسته، گیسو و دم است. هسته بخش مرکزی آن است و از گرد و غبار و گاز و یخ ساخته شده‌است. وقتی که دنباله‌دار نزدیک خورشید می‌شود، یخ‌های موجود در هستهٔ آن تبخیر می‌شود و تبدیل به ابر بزرگی پیرامون دنباله‌دار می‌شود که گیسو نام دارد. نیروی مغناطیسی بسیار قوی است و طناب‌ها، گره‌ها و نوارهایی تولید می‌کند که دم یونی را از دم گرد و غباری جدا می‌کند.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=900
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها