مردان آهنین تاریخ فضانوردی

0 594

سیروس برزو: از زمان سفر یوری گاگارین در ۱۲ آوریل ۱۹۶۱ که تنها ۱۰۶ دقیقه طول کشید اما مثل بمب ترکید و دنیا صدا آن را شنیدند،  تا امروز که سفر های مداری ۶ ماهه تقریبا کاملا عادی شده است. تنها چند نفر توانستند بیش از ۵۰۰ شبانه روز شرایط پیچیده زندگی در بیوزنی را در یک یا چند سفر تحمل کنند. صبوری این افراد برای ما که هیچگاه زمین را ترک نکرده‌ایم واقعا غیرقابل تصور است. ولادیمیر ژانیبکف که در آخرین سفر خود تنها ۱۱۲شبانه روز در مدار بود می‌گوید در آخرین روز‌های سفر فضایی، تنها آرزویم این بود که از قوری به داخل فنجان چای بریزم و ببینم بخار رو به بالا می‌رود. تمیز کردن بدن با حوله خیس، خوردن خمیردندان، زندگی در فضایی پر از سامانه‌های مختلف، شنیدن شبانه روزی صدای ده‌ها سامانه برقی الکترونیکی و غیره، اضطراب بی‌پایان از وجود و یا بروز خطر‌های کوچک و بزرگ و ده‌ها مورد فشار جسمی و روحی، از عواملی هستند که هر کدام می‌توانند یا باعث نیمه تمام ماندن ماموریت فضایی شوند یا فضانورد را از پرواز بعدی منصرف کند. پس بیجا نیست که افراد زیر که بیش از یک سال عمر خود را در مدار زمین گذرانده اند را مردان آهنین فضانوردی بنامیم.
گنادی پادالکا که از سال ۱۹۸۹ به عنوان فضانورد ایفای نقش می کند سرهنگ نیروی هوایی روسیه است و تاکنون ۵ ماموریت فضایی داشته و  ۸۷۸ روز ۱۱ ساعت  ۲۹ دقیقه از عمرش را در مدار زمین گذرانده است.
یوری مالنچنکو نیز تاکنون ۶بار به فضا سفر کرده است. او ۸۲۷ روز و ۹ ساعت و ۲۰ دقیقه از عمرش را در مجتمع مداری میر، کیهان پیمای شاتل، ناو سایوز و ایستگاه فضایی بین المللی گذرانده است.
وی نیز با ۶ بار راهپیمایی فضایی، بیش از ۳۴ ساعت و ۵۰ دقیقه از عمرش را در فضای آزاد کیهانی گذرانده است.  در جریان سومین پروازش به فضا بود که مالنچنکو با ازدواج فضائیش، جنجالی بوجود آورد. وی از مدت‌ها قبل با یک آمریکایی روس تبار نامزد شده بود در جریان ماموریتش در ایستگاه فضایی بین المللی، نخستین ازدواج آسمانی – زمینی را انجام داد و در جریان یکی از ارتباط‌های تلویزیونی با زمین، مراسم عقد او و نامزدش از طریق مرکز هدایت پرواز در هیوستن صورت گرفت. این کار باعث شد سازمان فضایی روسیه  ازدواج در فضا را ممنوع کند!
سرگئی کریکالف، تاکنون ۶ سفر فضایی داشته و ۸۰۳ روز و  ۹ ساعت و ۳۹ دقیقه از عمرش را در فضا گذرانده است. وی این مدت را در ناو سایوز، کیهان پیمای شاتل، ایستگاه فضایی میر و بالاخره در ایستگاه فضایی بین المللی  طی کرده است. جالب است بدانید در جریان دومین سفرش بالاجبار در کشوری بیگانه به زمین باز گشت. وی در ۱۸ مه ۱۹۹۱ با سایوز تی ام -۱۲ از قزاقستان که یکی از کشور‌های اتحاد شوروی بشمار می رفت راهی مجتمع مداری میر گردید  و در ۲۵ مارس ۱۹۹۲ به زمین بازگشت. طی این ۳۱۲ روزی که او در فضا بود کشور اتحاد شوروی  از هم پاشید و در زمان بازگشت او در قزاقستانی فرود آمد که دیگر کشور مستقلی بشمار می‌رفت!

الکساندر کالری، به لحاظ صبوری در سفر های فضایی جایگاه بعدی را دارد. ۵ ماموریت مداری در پرونده کالری وجود دارد که طول کل آنها،به ۷۶۹ روز و ۶ ساعت و ۳۷ دقیقه می‌رسد. وی که هنوز هم به عنوان یک فضانورد فعال در آموزش و تمرین‌ها شرکت می‌کند تصمیم ندارد از کارش کناره گیری کند.
سرگئی آودیف، تنها طی ۳ سفر  فضایی ۷۲۷ روز و ۱۴ ساعت و ۱۴ دقیقه از عمرش را در مدار گذرانده است. این مهندس کارخانه سامانه‌های فضایی انرگیا در سال ۱۹۸۷ به جرگه فضانوردان پیوست و در سال ۲۰۰۳ عطای ماموری‌های فضایی را به لقایش بخشید و از سفر به فضا کناره‌گیری کرد.
والری پالیاکف، از آن اعجوبه‌های تاریخ فضانوردی است. او که تنها در دو ماموریت مداری شرکت کرده توانسته است رکوردی معادل ۶۷۸ روز و ۱۶ ساعت و ۳۲ دقیقه به دست آورد. نکته مهم کار او طول مدت سفر دومش به فضا است که تصور نمی رود طی یکی دو دهه آینده شکسته شود. پرواز دوم او بیش از ۴۳۷ شبانه روز طول کشید.
فئودور یورچیخین، فضانورد روس که در سال ۱۹۹۷ به جرگه فضانوردان روسیه پیوست نخستین سفر فضاییش را در سال ۲۰۰۲ با شاتل آمریکا انجام داد. بعد از آن وی ۴ پرواز به ایستگاه فضایی بین المللی داشت. آخرین ماموریت او در اوایل امسال رخ داد و رکورد اقامت فضایی او را به ۶۷۲ روز و ۲۰ ساعت و ۳۸ دقیقه رساند.

رکورد بعدی به زن فضانورد آمریکایی پگی ویتسون تعلق دارد. او که یک دانشمند در رشته بیوشیمی است در سال ۱۹۹۶ برای سفر به فضا انتخاب شد. وی تاکنون سه بار به ایستگاه فضایی بین المللی سفر کرده و توانسته رکورد بی نظیر ۶۶۵ روز و ۲۲ ساعت و ۲۲دقیقه‌ای اقامت فضایی را در تاریخ فضانوردی به جا بگذارد که در بین فضانوردان آمریکا بسیار بالا است.  در بین آمریکایی‌ها جفری ویلیامز با ۵۴۳ روز در جایگاه دوم قرار دارد. البته او با ۱۰ بار راهپیمایی در فضا که جمعا ۶۰ ساعت و ۲۱ دقیقه طول کشیده است نیز رکورد جالبی دارد.
آناتولی سالاویف، کیهان نور دیگر روس نیز از جمله چهره‌های برجسته تاریخ فضانوردی بشمار می‌رود. او ۵ بار به فضا سفر کرده است و ۶۵۱ روز و ۲ دقیقه از عمرش را در خارج از جو زمین بسر برده است. اما این پایان هنرنمایی های او نیست. سالاویف طی این سفرها ۱۶ بار در فضا راهپیمایی داشته که جمعا  ۷۷ ساعت و ۴۱ دقیقه طول کشیده و هنوز رکورد دار این کار در دنیاست. نکته جالب آن که تنها در جریان یک ماموریت در مجتمع مداری میر، وی ۷  بار به راهپیمایی فضایی دست زد که از این نظر هم صاحب رکورد شد.
او که در سال ۱۹۹۹ از فضانوردی کناره‌گیری کرد، قرار بود به عنوان عضو نخستین گروه اعزامی به ایستگاه فضایی بین المللی ایفای نقش کند اما از قبول آن خودداری کرد زیرا معتقد بود وی با داشتن درجه نظامی بالاتر و سابقه بیشتر نباید زیر دست فضانورد آمریکایی قرار گیرد و سمت فرماندهی گروه باید به او داده شود و نه کیهان نورد آمریکا.
ویکتور آفاناسیف را می توان از جمله «ریش سفیدان» گروه کیهان نوردان بشمار آورد او تا سال ۲۰۰۶ همچنان به تمرین و آموزش ادامه می‌داد و تصور می‌کرد باز هم می‌تواند در ماموریت‌های مداری شرکت کند و پنجمین سفرش را به انجام رساند اما در آوریل این سال پزشکان او را از سفر به فضا منع کردند و آفاناسیف  با ۵۵۵ روز و ۱۸ ساعت و ۳۳ دقیقه اقامت فضایی بازنشسته شد.

یوری اوساچف، در سال ۱۹۸۹ به جرگه فضانوردان پیوست و در سال ۲۰۰۴ از این کار کناره گیری کرد. طی این مدت در ۴ سفر فضایی شرکت داشت و ۵۵۲ روز و ۲۲ساعت و ۲۵ دقیقه در مدار زمین بود. این ماموریت‌ها با ناو سایوز و کیهان پیماهای شاتل صورت گرفت.
سرگئی ولکف، پسر فضانورد الکساندر ولکف، گرچه جزو جوانترین فضانوردان جهان بشمار می‌رود تاکنون ۳ بار به ایستگاه فضایی بین المللی سفر کرده و ۵۴۷ روز و ۲۲ساعت و ۲۰ دقیقه از عمرش را در مدار زمین بسر برده است. جالب است بدانید که پدر او هم در سه ماموریت فضایی ( در ایستگاه فضایی سالیوت-۷ و مجتمع مداری میر) شرکت داشت اما تنها ۳۹۱ از عمرش را در فضا بسر برده است.
پاول وینوگرادوف که با پرواز فضائیش بر عرشه سایوز تی.ام -۲۶ در سال ۱۹۹۷ نام خود را به عنوان سیصد و شصتمین فضانورد جهان و هشتاد و هفتمین ‏فضانورد روسیه به ثبت رساند. البته از آن سال تا کنون در سه ماموریت فضایی دیگر نیز شرکت کرده است و طول اقامت خود را به ۵۴۶ روز و ۲۲ ساعت و ۳۲ دقیقه سانده است. از جمله کار‌های جالب او بردن کار پستال مینیاتور های استاد فرشچیان به ایستگاه فضایی بین المللی بود.
موسی ماناروف، فضانورد روس تنها در ۲ سفر مداری شرکت داشته است اما طی این ماموریت‌ها، او ۵۴۱ روز و ۲۸ دقیقه، بسر برد. وی در سال ۱۹۹۲ از فضانوردی کناره گیری کرد و به سیاست روی آورد.
جفری ویلیامز، فضانورد آمریکایی هم ۴ بار به مدار زمین سفر کرده و همانطور که گفته شد ۵۳۴ روز از عمرش را در فضا گذرانده است.
اولگ کوتوف، از فضانوردان بعد فروپاشی شوروی است که در سال ۱۹۹۶ به جرگه کیهان نوردان پیوست اما طی همین مدت با نشان دادن توانایی‌های علمی و فنی خود توانست سه بار فرماندهی ناو سایوز و دوبار فرماندهی گروه‌های اعزامی به ایستگاه فضایی بین المللی را به دست آورد و ۵۲۶ روز و ۵ ساعت و ۲ دقیقه در فضا اقامت کند. وی همچنان به عنوان فضانورد فعال، در جمع کیهان نوردان روسیه حضور دارد.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=8309
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها