ناسا دانشمندان را برای مقابله با برخورد سیارک‌ها به زمین آماده می‌کند

0 11

ناسا، تمرین‌ها و رزمایش‌هایی را برای کسب آمادگی جهت مقابله با برخورد سیارک‌های فرضی به زمین برگزار می‌کند؛ در همین حال به نقشه‌برداری از اجرام نزدیک به زمین با هدف شناسایی سیارک‌های بالقوه خطرناک با کمک تلسکوپ فروسرخ ادامه می‌دهد که پرتاب فعلی این تلسکوپ برای ژوئن۲۰۲۸ برنامه‌ریزی شده است.

این تمرینات برای نجات زمین گاهی موفقیت‌آمیز و گاهی همراه با شکست بوده، اما هر تمرین درس‌هایی برای دانشمندان به همراه داشته است؛ در تازه‌ترین مورد از این تمرین‌ها واقعیات پیچیده‌تری لحاظ شده بود و به همین خاطر دشواری‌های بیشتری برای مقابله داشت.

در واقع طراحی شبیه‌سازی‌های اولیه شانس کمی برای برخورد سیارک فرضی به سیاره زمین در نظر گرفته بود، اما به مرور دانشمندان احتمال برخورد را افزایش دادند تا به حدی که سیارک می‌توانست به منطقه کوچک یا بزرگی از زمین اصابت کند.

ماموریت دارت ناسا

تیم‌های شرکت‌کننده در رزمایش سال ۲۰۲۳ می‌بایست همزمان در مورد آمادگی افراد روی زمین برای احتمال تخلیه و مطالعه سیارک در جهت تلاش برای منحرف کردن آن متمرکز می‌شدند که تیم‌های مستقر در نیویورک و اروپا هر دو در تمرین شکست خوردند.

ماموریت دارت
ماموریت دارت

اما سال ۲۰۲۴ چالش‌ها متفاوت بود. به لطف ماموریت دارت (DART) ناسا، دانشمندان می‌دانند که امکان انحراف یک سیارک وجود دارد، اما تنها رفتن به سمت سیارک و شلیک به سمت آن کافی نیست. دانشمندان در ناسا و شرکای آن، در این تمرین‌ها برای آمادگی با احتمالات و عدم قطعیت‌های مختلف روبرو می‌شدند.

این تمرین با کشف یک سیارک با احتمال ۷۲ درصد برخورد با زمین در ۱۴ سال آینده آغاز شد. سختی آزمون اینجا بود که این سیارک قبلا هرگز دیده نشده بود و از زمین نیز امکان مشاهده و محاسبه مدار دقیق، ترکیب یا اندازه آن میسر نبود؛ علاوه بر این موارد سیارک در آستانه پنهان شدن از چشم ناظر زمینی و رفتن به پشت خورشید به مدت ۷ ماه قرار داشت.

محدودیت‌های احتمالی در صورت برخورد واقعی سیارک‌ها

لیندلی جانسون (Lindley Johnson)، افسر بازنشسته دفاع سیاره‌ای (Planetary Defense Coordination Office به اختصار PDCO) در مقر ناسا در واشنگتن، در بیانیه‌ای می‌گوید: «عدم قطعیت‌ها در این تمرین به شرکت‌کنندگان اجازه داد تا مجموعه‌ای از شرایط چالش‌برانگیز را در نظر بگیرند. یک برخورد بزرگ سیارکی تنها فاجعه طبیعی است که بشر از فناوری پیش‌بینی برای جلوگیری از آن برخوردار است.»

چقدر زمین برای برخورد احتمالی سیارک آماده است
چقدر زمین برای برخورد احتمالی سیارک آماده است

در این تمرین واقعیت‌های سیاسی موجود و محدودیت بودجه اقدامات فوری، چاره‌اندیشی در خصوص سیارک را محدود می‌کنند؛ همچنین خطر پخش گسترده اطلاعات نادرست و عدم ساختار یا راهبردی مشخصی برای تعیین رهبر در جلوگیری از برخورد با سیارک نیز وجود دارد.

گزارش کامل این تمرین چند ماه آینده منتشر خواهد شد؛ با این وجود طبق نتایج اولیه فرآیندهای تصمیم‌گیری درست، هماهنگی به‌ موقع بین‌المللی، ارتباطات شفاف، موثر و دقیق و موارد دیگر در یک سناریوی واقع‌بینانه وجود ندارد.

جانسون می‌گوید: «کار ما نشان می‌دهد که این تمرینات چقدر مهم هستند؛ در حال حاضر هیچ خطر شناخته شده‌ای برای زمین وجود ندارد، اما اگر قرار بود سر و کله یکی از آن‌ها پیدا شود ما باید آماده باشیم؛ این هماهنگی برای ایجاد این آمادگی است.»

منبع parsi.euronews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=80748
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها