نسل جدید ماهواره‌های جاسوسی آمریکا به فضا پرتاب شد

0 25

شرکت اسپیس ایکس، نسل جدید ماهواره‌های جاسوسی آمریکا را تحت عنوان ماموریت NROL-146، صبح ۲۲مه به سمت مدار زمین پرتاب کرد. ماهواره‌بر فالکون ۹، این ماهواره‌ها را از پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ کالیفرنیا در ساعت ۴ صبح به وقت محلی (ساعت ۱۱:۳۰ به وقت ایران) به فضا برد.

با توجه به اینکه این ماهواره‌ها برای مقاصد جاسوسی ساخته و پرتاب شده‌اند، تعجب‌آور نیست که اطلاعات چندانی در مورد محموله‌های ارسال شده به فضا منتشر نشده است. اداره ملی شناسایی آمریکا (NRO)، معمولا اطلاعات کمی در مورد فعالیت‌ها و قابلیت‌های ماهواره‌های خود منتشر می‌کند. در نتیجه هیچ فیلمی از مراحل جدا شدن ماهواره‌ها از ماهواره‌بر فالکون ۹ (Falcon-9) منتشر نشده است.

شرح ماموریت NROL-146

مرحله اصلی ماهواره‌بر فالکون ۹، حدود ۶ دقیقه پس از پرتاب شروع به بازگشت به زمین کرد و حدود ۹ دقیقه پس از پرتاب بر روی قایق بدون سرنشین اسپیس‌‌ایکس، در اقیانوس آرام فرود آمد.

ماهواره های جاسوسی آینده به طور تصاعدی کوچکتر شده اند
ماهواره‌های جاسوسی آینده به طور تصاعدی کوچکتر شده اند

این شانزدهمین پرتاب و فرود موفق ماهواره‌بر فالکون ۹ و اولین بخش از پرتاب ماهواره‌های جاسوسی نسل جدید بوده است. این ماموریت، راهبرد جدید آمریکا برای استقرار ماهواره‌های متعدد و کوچک‌تر که با قابلیت بهتر و انعطاف‌پذیری بیشتر طراحی شده‌اند را نشان می‌دهد. بنابراین احتمالا چندین ماهواره کوچک به عنوان بخشی از این ماموریت به جای یک ماهواره حجیم پرتاب شده‌اند.

در شرح ماموریت اسپیس‌‌ایکس به مکان این ماهواره‌ها یا زمان مورد انتظار برای استقرار آن‌ها اشاره‌ای نشده است. این‌ها جزئیاتی هستند که اسپیس‌‌ایکس معمولا برای ماموریت‌های غیر طبقه‌بندی شده درج نمی‌کند.

این پرتاب پنجاه و دومین پرواز مداری اسپیس‌‌ایکس در ۲۰۲۴ بود. از این ۵۲ پرتاب تا به امروز، ۳۶ مورد به استقرار و تکمیل منظومه ماهواره‌ای پهنای باند ماهواره‌های اینترنتی استارلینک (Starlink) اختصاص داده شده است.

منبع asriran
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=78756
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها