چین به‌زودی اولین تلسکوپ فضایی الهام‌گرفته از «چشم خرچنگ» را پرتاب خواهد کرد

آکادمی علوم چین (CAS) قصد دارد کاوشگر اینشتین (Einstein Probe) را که برای بررسی پرتوهای ایکس طراحی شده است، به فضا بفرستد. این تلسکوپ چینی قرار است در ژانویه ۲۰۲۴ پرتاب شود. گفته می‌شود این کاوشگر از نسل جدیدی از ابزارهای مختلف بهره می‌برد که میدان دید گسترده و حساسیت بالایی دارند.

چینی‌ها برای ساخت تلسکوپ فضایی خود از چشم خرچنگ الهام گرفته‌اند. ویژگی بارز چشم خرچنگ‌ این است که نور از تمام جهات به آن وارد می‌شود و همین امر باعث می‌شود  کاوشگر اینشتین بتواند فضای گسترده‌تری را پوشش دهد. از ابزارهای ویژه‌ای که در کاوشگر اینشتین به‌کار رفته است نیز به تلسکوپ پرتو ایکس میدان گسترده (WXT) و تلسکوپ پرتو ایکس پیگیری (FXT) اشاره شده است.

در همین رابطه بخوانید: الهام از چشم خرچنگ‌ها برای کشف لنزهای گرانشی

قابلیت‌های تلسکوپ فضایی الهام‌گرفته از چشم خرچنگ

ساخت کاوشگر اینشتین با الهام از چشم خرچنگ

WXT دقیقاً همان ابزاری است که مانند چشمان خرچنگ عمل می‌کند و می‌تواند بخش بسیار زیادی از آسمان (تقریباً یک‌دهم کل آسمان یا ۳۶۰۰درجه مربع) را در لحظه تجزیه‌و‌تحلیل کند. با وجود این ابزار، کاوشگر اینشتین می‌تواند با سه بار چرخیدن به دور زمین، تقریباً تمام آسمان شب را رصد کند. هر گردش کاوشگر اینشتین حدود ۹۶ دقیقه طول می‌کشد.

آژانس فضایی اروپا (ESA) که همراه با انستیتوی فیزیک فرازمینی ماکس پلانک (MPE) آلمان برای انجام این مأموریت با CAS همکاری می‌کند، در بیانیه خود توضیح داده است هدف اصلی این کاوشگر تشخیص و بررسی تشعشعات پرتو ایکس است که از عناصر کیهانی، به‌ویژه ستاره‌های نوترونی و سیاه‌چاله‌ها سرچشمه می‌گیرد.

اریک کولکرز (Erik Kuulkers)، دانشمند پروژه کاوشگر اینشتین از ESA می‌گوید: «کاوشگر اینشتین با طراحی خلاقانه خود می‌تواند بخش‌های بزرگی از آسمان را تنها در یک نگاه رصد کند. به‌این‌ترتیب می‌توانیم منابع جدید زیادی را کشف کنیم و درعین‌حال رفتار پرتو ایکس را مطالعه کنیم که در دوره‌های طولانی از اجرام آسمانی شناخته‌شده سرچشمه می‌گیرد.»