سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیون دلاری آذربایجان در صنعت فضایی

0 73

رئیس هیئت مدیره آذر کاسموس، آژانس فضایی آذربایجان، در کنگره بین‌المللی فضانوردی اعلام کرد این کشور در ۱۰ سال گذشته حدود ۶۰۰ میلیون دلار در صنعت فضایی سرمایه‌گذاری کرده است. همچنین در حاشیه این کنگره، آژانس فضایی آذربایجان و اداره ملی فضایی چین بیانیه مشترکی را برای همکاری در ایستگاه بین‌المللی تحقیقات قمری به رهبری چین امضا کردند.

توافق چین و آذربایجان باعث می‌شود که اداره ملی فضایی چین (CNSA) و آذر کاسموس (Azercosmos) همکاری گسترده‌ای در زمینه‌های مختلف مانند آزمایش، اجرا و بهره‌برداری ایستگاه بین‌المللی تحقیقات قمری (ILRS) انجام دهند. هدف پروژه ILRS ساخت یک پایگاه دائمی ماه در دهه ۲۰۳۰ است و این برنامه رقیب بالقوه برنامه آرتمیس (Artemis) ناسا شمرده می‌شود.

در همین رابطه بخوانید: سفر انسان به ماه تا سال ۲۰۲۶ به تعویق افتاد

برنامه اکتشاف فضایی آذربایجان

به گفته صمدالدین اسدوف (Samaddin Asadov)، رئیس هیئت مدیره آذر کاسموس، آذربایجان در حال کار با دولت و سهامداران مختلف برای جذب بودجه برای اکتشافات فضایی بیشتر بوده و همچنین راهبرد مربوطه را برای توسعه صنعت فضایی تا سال ۲۰۳۰ اتخاذ کرده است.

برنامه اکتشاف فضایی آذربایجان
ماهواره‌های آذربایجان

همچنین جمهوری آذربایجان و رژیم صهیونیستی توافقنامه‌ای امضا کرده‌اند که براساس آن ماهواره‌های رصد زمین از طرف رژیم صهیونیستی خریداری می‌شود. به گفته وی این امر نه تنها فرصت‌هایی را برای رصد زمین، بلکه برای ساخت ماهواره در آذربایجان در آینده باز خواهد کرد.

صمدالدین اسدوف می‌گوید: «آذربایجان به سرمایه‌گذاری در برنامه‌های فضایی مختلف ادامه خواهد داد. ما قصد داریم در سال‌های آینده ماهواره‌های مخابراتی را پرتاب کنیم. پس از سال ۲۰۳۰، ما به اعماق فضا مانند ماه، اکتشاف مریخ و اکتشافات بین سیاره‌ای فکر خواهیم کرد.»

آژانس فضایی آذربایجان در حال حاضر یک جفت ماهواره مخابراتی را اداره می‌کند و ارتباط با تنها ماهواره سنجش از دور این کشور که آذراسکای (Azersky) نام دارد در آوریل قطع شد.

منبع news spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=76406
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها