فضاپیمای میان‌ستاره‌ای ناسا در فاصله ۱۹ میلیارد کیلومتری زمین به‌روزرسانی می‌شود

0 183

مهندسان ناسا برای برطرف کردن خطای ارتباطی کاوشگر وویجر-۱، به‌روزرسانی نرم‌افزاری به وویجر-۲ ارسال کردند. از آنجا که وویجر-۱ دورتر است، داده‌های آن ارزش بالاتری نسبت به وویجر-۲ دارد. بنابراین، ناسا تصمیم گرفته است پچ نرم‌افزاری را ابتدا در این کاوشگر نصب کند. اگر به‌روزرسانی وویجر-۲ با موفقیت انجام شود، در آینده‌ نزدیک همان کدها را به وویجر-۱ ارسال خواهد کرد.

ناسا فرایند دقیق به‌روزرسانی نرم‌افزاری دو فضاپیمای خود را آغاز کرده و این عملیات، خصوصا برای فضاپیماهای وویجر به دلیل فاصله‌ بسیار زیادی که تا زمین دارند، بسیار پیچیده است. به‌روزرسانی نرم‌افزار برای برطرف کردن خطایی است که باعث مخدوش‌شدن ارتباط وویجر-۱ در سال ۲۰۲۲ شد. اگر مشکلی برای این فضاپیماهای بدون جایگزین ایجاد شود، دیگر فرصتی برای اصلاح آن وجود ندارد.

کاوشگرهای فضایی وویجر (Voyager) ۱ و ۲ در سال ۱۹۷۷ پرتاب شدند و جزو ماموریت‌های میان‌ستاره‌ای ناسا هستند. ماموریت اصلی آن‌ها، بررسی دنیای خارج از منظومه‌ شمسی است. وویجرها سفر خود را با ارسال اطلاعاتی از مشتری، زحل، اورانوس و نپتون آغاز کردند و سپس پای خود را فراتر از منظومه‌ خورشیدی گذاشتند.

هم‌اکنون وویجر-۱ و ۲، به‌ترتیب در فواصل ۲۳٫۸ و ۱۹٫۹ میلیارد کیلومتری از سطح زمین، با سرعت‌ ۱۷ و ۱۵ کیلومتر بر ثانیه به سمت فضای بی‌کران در حال حرکت هستند.

به‌روزرسانی وویجر

تیم وویجر در آزمایشگاه پیش‌رانش جت (JPL) ناسا ابتدا یک پچ نرم‌افزاری را به وویجر-۲ ارسال کرده‌اند. از آنجایی که این فضاپیما بیش از ۱۹ میلیارد کیلومتر از زمین فاصله دارد، ۱۸ ساعت طول کشید تا داده‌ها به آن برسند!

به‌روزرسانی فضاپیمای  وویجر ناسا
وویجر

نگرانی‌ مهندسان ناسا این است که نصب و اجرای به‌روزرسانی، قسمت‌های دیگری از نرم‌افزار را بازنویسی کند یا آسیب دیگری به آن برساند. با توجه به سن کاوشگر و فاصله‌ آن، راهی برای اطمینان از کارکرد درست نرم‌افزار وجود ندارد.

مهندسان JPL ماه‌ها زمان به نوشتن و بررسی کد اختصاص دادند. اکنون که پچ ارسال شده، تیم وویجر مشغول خواندن حافظه‌ سامانه کنترل (AACS) وویجر-۲ است تا اطمینان حاصل شود که پچ به‌ طور مطلوبی در حافظه ذخیره شده است. اگر همه چیز خوب پیش برود، JPL در تاریخ ۶آبان دستوری به وویجر-۲ ارسال خواهد کرد تا عملکرد آن را آزمایش کند.

این تنها مشکلی نیست که فضاپیماهای وویجر با آن مواجه می‌شوند. چند ماه قبل، ناسا آنتن وویجر-۲ را به‌طور نادرست تنظیم کرد که منجر به قطع ارتباط آن برای یک هفته شد. همچنین، کاهش قدرت تولید برق در این فضاپیماها باعث خاموشی سامانه‌های ایمنی آن‌ها در اوایل سال ۲۰۲۳ شد.

وویجر‌های ۱ و ۲ در حال حاضر تنها چشم‌های مستقیم بشر در دورترین نقاط فضا هستند. بنابراین ناسا می‌خواهد آن‌ها را تا جایی که ممکن است فعال نگه دارد. انتظار می‌رود فضاپیماهای وویجر حداقل تا سال ۲۰۲۶ فعال بمانند.

منبع zoomit
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=76139
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها