تابستان ۲۰۲۳ گرم‌ترین تابستان ثبت‌شده در تاریخ زمین

0 68

امواج گرمای سوزان اخیر آمریکای شمالی، اروپا، آسیا و سایر مناطق جهان باعث شده است تا امسال حداقل از سال ۱۸۸۰ که ثبت جهانی دما آغاز شد، شاهد گرم‌ترین تابستان زمین باشیم. به گفته‌ ناسا فعالیت انسان‌ها باعث ثبت این گرمای بی‌سابقه در تابستان سال ۲۰۲۳ شده است.

طبق اعلام ناسا، اوت۲۰۲۳ به‌ تنهایی ۱.۲ درجه گرم‌تر از میانگین دمای تابستان بوده و ۵۷ میلیون نفر در جنوب و جنوب غربی ایالات‌ متحده را تحت شدیدترین موج گرما قرار داده است.

افزایش دما در گرم‌ترین تابستان تاریخ ثبت‌شده در زمین

افزایش دما
افزایش دما

همچنین براساس جدیدترین گزارش‌ها، مجموع دما در ماه‌های ژوئن، جولای و اوت امسال ۰.۲۳ درجه سانتیگراد از تابستان‌های گذشته بیشتر بوده است. ماه گذشته ناسا در کنفرانس دیگری که درباره وضعیت آب‌و‌هوایی ماه گذشته برگزار شد، تایید کرد ژوئیه امسال گرم‌ترین ماه زمین طی ۱۷۰ سال گذشته بوده است.

در همین رابطه بخوانید: ناسا دقت پیش‌بینی آب و هوا را دو برابر می‌کند

دانشمندان توضیح می‌دهند که گرمای شدید جولای به طور مستقیم باعث مرگبارترین فصل آتش‌سوزی‌های جنگلی ثبت‌شده در کانادا و هاوایی و همچنین بارش شدید باران و سیل‌های ناگهانی در سرتاسر مدیترانه از جمله یونان و ایتالیا شده است.

البته این گرمای رکوردشکن تا حدی به ال‌نینو (El Niño) نیز نسبت داده شده که تقریبا هر ۲ تا ۷ سال یک بار اتفاق می‌افتد؛ زمانی که بادهای اقیانوس آرام که معمولا در امتداد خط استوا از آمریکای جنوبی به‌ سمت آسیا می‌وزند، روال عادی خود را شکسته و به‌ سمت شرق و ساحل غربی ایالات‌متحده حرکت می‌کنند. در این شرایط، کانادا و ایالات‌متحده شاهد شرایط بسیار گرم‌تری هستند.

منبع digiato
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=75692
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها