پدیده اتساع زمانی اینشتین برای اولین بار مشاهده شد

4 5,692

اخترشناسان دریافته‌اند وقتی عمر جهان تنها یک میلیارد سال بوده است، اتفاقات در آن با سرعتی ۵ برابر آهسته‌تر رخ می‌دادند. این اکتشاف برای اولین‌ بار پدیده اتساع زمان را تایید می‌کند که آلبرت اینشتین بیش از یک قرن پیش آن را پیش‌بینی کرده بود. علت این مسئله اثری است که انبساط کیهان بر زمان می‌گذارد و باعث کشیدگی آن می‌شود.

نکته کلیدی این پژوهش کشف معادلی برای تیک‌های ساعت در نور اختروش‌ها است. نتیجه حاصل نشان می‌دهد هر ثانیه باستانی معادل ۵ ثانیه در زمان حاضر است. اختروش یک هسته فعال به شدت نورانی، دوردست و وابسته به یک کهکشان جوان به شمار می‌آید.

محققان معتقدند اگر در آن دوره زندگی می‌کردید، در دوره طفولیت جهان، یک ثانیه شبیه یک ثانیه به‌ نظر می‌رسید، اما از نقطه دیدگاه ما، پس از گذشت بیش از ۱۲ میلیارد سال، به‌ نظر می‌آید که آن زمان در حال کش‌ آمدن است.

در همین رابطه بخوانید: آیا میزان جاذبه بر گذر زمان اثر دارد؟

اتساع زمانی اینشتین چیست؟

طبق نظریه نسبت عام اینشتین، اخترشناسانی که به رویدادهای باستانی جهان نگاه می‌کنند، باید اتفاقات را با سرعتی کمتر از حال‌ حاضر ببینند. این پدیده تحت عنوان اتساع زمان شناخته می‌شود و متاثر از انبساط کیهان است. چون این انبساط موجب کش‌ آمدن نور می‌شود و طول‌ موج آن را افزایش می‌دهد.

اتساع زمان اختروش
طرح هنری از یک اختروَش بسیار دوردست که نیروی آن توسط یک سیاهچاله فراهم می‌شود و جرم آن ۲ میلیارد برابر خورشید است.

از این‌ رو زمان هم کش می‌آید؛ اگر یک شی دوردست هر یک ثانیه یک بار چشمک بزند، انبساط جهان باعث می‌شود که زمان سپری‌شده بین این چشمک‌ زدن‌ها افزایش یابد. دانشمندان قبلا دیده بودند که سرعت انفجار برخی ستارگان تقریبا نصف سایر ستارگان است، ولی در آن رصدها عمر کیهان تقریبا نصف عمر فعلی آن بود. تلاش‌ها برای مشاهده اتساع زمان در ابتدای عمر جهان تا پیش از این به شکست منجر شده بود.

منبع digiato mehrnews wikipedia
پژمان

احمد محبوبی

البته شاید هم منظور از این جمله، اینه ک مشاهدات اون رصدها مربوط میشده به نورهای ساطع شده ای که منبعشون حدودا 6میلیارد سال با منابع رصدهای جدید فاصله داشته، اگر بله پس لطفا توی متن اصلاح بشه🤔ممنون میشم تحریریه یا دوستان یه توضیح واضح تر بدن

مای نِیم
پاسخ به  احمد محبوبی

بله دقیقا منظور همین بوده احمد جان

احمد محبوبی

بنظرم این جمله ایراد داره
عمر رصدهای دان‌شمندان مگه چندسال میشه که نوشتین توی رصدهای قبلی عمرکیهان نصف الان بوده؟؟
یعنی ما دانشمندانی داریم که از۶میلیارد سال قبل دارن به خبرنگار شما اطلاعات رصدخانه هاشون رو ارسال میکنن؟؟؟ خخخ