زباله‌های فضایی میلی‌متری برای نخستین بار ردیابی شدند

0 117

ماهواره شرکت بریتانیایی اودین اسپیس (ODIN Space) اولین آزمایش سامانه ردیابی زباله‌های فضایی خود را در مدار زمین انجام داد؛ سامانه‌ای که می‌تواند مسیر کوچک‌ترین زباله‌های فضایی را ردیابی کند. اولین حسگر آزمایشی این شرکت در ماهواره D-Orbit ION ادغام شده که اخیرا شرکت اسپیس‌ایکس آن را به فضا پرتاب کرده است.

با استفاده از فناوری‌های فعلی تنها قطعه‌های زباله بزرگ‌تر از ۱۰ سانتی متر قابل ردیابی هستند. اودین اسپیس امیدوار است که فناوری این شرکت به ردیابی زباله‌های فضایی کوچک‌تر از یک سانتی‌متر کمک کند؛ زباله‌هایی که با سرعت‌های بسیار بالا حرکت می‌کنند و تهدیدی برای ماهواره‌ها، ایستگاه‌های فضایی و سایر زیرساخت‌های موجود در مدار زمین به شمار می‌روند.

در همین رابطه بخوانید: خطر مرگ بر اثر سقوط زباله فضایی چقدر است؟

زباله فضایی ماهواره
زباله‌های فضایی

تشخیص سرعت و مسیر زباله‌های فضایی برای نخستین بار

اکنون اودین اسپیس قصد دارد این فناوری را گسترش داده و آن را وارد بازار تجاری کند. حسگر اودین اسپیس پس از عملیاتی شدن، قادر به ردیابی اندازه، مکان و برای اولین بار سرعت و مسیر زباله‌هایی به اندازه ۰.۱ میلی‌متر است. گفتنی است در حال حاضر ده‌ها هزار قطعه‌ زباله قابل ردیابی در مدار زمین وجود دارد که انتظار می‌رود با ادامه رشد اقتصاد فضایی این تعداد تا دهه ۲۰۳۰ به طور تصاعدی افزایش یابد.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=74212
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها