بادهای خورشیدی چگونه «آخرالزمان اینترنتی» را رقم می‌زنند؟

0 1,592

دانشمندان اطلاعات بیشتری درباره نحوه پیدایش بادهای خورشیدی یافته‌اند. به گفته آن‌ها باد خورشید‌ی توسط فرایند اتصال مجدد مغناطیسی تولید می‌شود؛ یعنی زمانی که میدان‌های مغناطیسی با جهت مخالف، از کنار یکدیگر و به داخل و خارج از سطح خورشید حرکت می‌کنند. در جریان این فرایند، میدان‌های مغناطیسی اغلب شکسته و دوباره به یکدیگر متصل می‌شوند و ذره‌های باردار را از خور‌شید دور می‌کنند.

هرچند خورشید به حیات سیاره زمین کمک زیادی می‌کند، اما خطرهایی را نیز برای آن به‌ همراه دارد. خو‌رشید اغلب می‌تواند جریان‌های شدیدی از پلاسما را به شکل باد خورشید‌ی به‌ سمت زمین پرتاب کند که پس از طی حدود ۱۵۰ میلیون کیلومتر، با میدان مغناطیسی زمین تعامل خواهد داشت و شاید منجر به «آخرالزمان اینترنتی» شود. این مفهوم به دورانی می‌گویند که اینترنت در سراسر جهان خاموش شود.

دانشمندان از مدت‌ها قبل به‌ دنبال کشف عاملی بوده‌اند که باعث می‌شود باد خورشید‌ی از سطح سوزان آن به بیرون هدایت شود و اکنون اطلاعات بیشتری در این رابطه کسب کرده‌اند.

کاوشگر خورشیدی پارکر ناسا

کاوشگر خورشیدی پارکر (Parker) ناسا می‌تواند تا حدود ۶/۵ میلیون کیلومتر به خورشید نزدیک شود که این نزدیک‌ترین فاصله در بین تمام فضاپیماهای موجود به شمار می‌رود. این کاوشگر در جدیدترین ماموریت خود، از میان فواره‌هایی از مواد بسیار پرانرژی با الگوی مشخص و ثابتی که به میدان مغناطیسی خور‌شید مرتبط هستند، عبور کرده است. دانشمندان با اندازه‌گیری داده‌های آن، موفق شدند منشا بادهای خورشیدی را تا سطح خو‌رشید ردیابی کنند.

کاوشگر خورشیدی پارکر ناسا
کاوشگر خورشیدی پارکر ناسا

فضاپیمای پارکر که در سال ۲۰۱۸ به فضا پرتاب شد، برای فرو رفتن در جو خور‌شید طراحی شده است، اما انجام این کار چندان آسان نیست. زیرا دمای سطح خورشید می‌تواند به بیش از ۵۵۰۰ درجه سلسیوس برسد و دمای اتمسفر آن می‌تواند ۳۰۰ برابر گرم‌تر شود. گفتنی است پارکر تاکنون ده‌ها بار به نزدیکی خورشید سفر کرده است.

منبع digiato
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=74011
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها