ستاره‌ همسایه زمین ۵۰ درصد درخشان‌تر شد!

0 225

ستاره‌ ابط‌‌الجوزا (Betelgeuse) در همسایگی زمین به طور غیرمنتظره‌ای ۵۰ درصد درخشان‌تر شده است. این امر بخشی از فرآیندی به شمار می‌آید که در آن یک ستاره‌ در حال مرگ، تبدیل به ابرنواختر می‌شود. درخشش این غول قرمز در حال مرگ در سال ۲۰۱۹ پس از یک انفجار مهیب به طور مرموزی کمرنگ‌تر شده بود. انتظار می‌رود که این ستاره به یک ابرنواختر قابل رویت از زمین تبدیل شود، اگرچه احتمالا تا هزاران سال آینده دیده نخواهد شد.

در همین راستا ستاره‌شناسان دریافته‌اند ابط‌الجوزا به روشن‌ترین حالت خود در بازه زمانی ۲۰۰ روزه رسیده است. کم‌نورتر و روشن‌تر شدن ابط‌الجوزا غیرمعمول نیست، اما این اتفاق معمولا پس از یک چرخه‌ ۴۰۰ روزه اتفاق می‌افتد. به گفته کارشناسان کوتاه شدن چرخه مذکور احتمالا با تغییرات این ستاره در سال ۲۰۱۹ مرتبط است.

ابط‌الجوزا یک ستاره نسبتا جوان در کهکشان راه شیری در فاصله‌ حدودا ۶۴۰ سال نوری از ما است. این ستاره تقریبا ۱۰ میلیون سال سن دارد و بسیار جوان‌تر و بزرگ‌تر از خورشید است. به گفته سارا وب (Sara Webb)، اخترفیزیکدان دانشگاه فناوری سوینبرن (Swinburne University of Technology) استرالیا، یکی از جالب‌ترین موارد در مورد ابط‌الجوزا این است که ما در حال تماشای مراحل پایانی تکامل این ستاره‌ بزرگ هستیم.

انفجار ابط‌الجوزا

ابط‌الجوزا مقدار زیادی از پلاسمای خود را طی انفجار در فضا منتشر کرده بود. این انفجار عظیم ابر متراکمی از غبار کیهانی ایجاد کرد که بین زمین و ابط‌الجوزا قرار گرفت و ستاره را پنهان کرد.

آیا ابط‌الجوزا منفجر می‌شود؟
تغییرات ابط‌الجوزا

وقتی ابط‌‌الجوزا در نهایت منفجر شود به اندازه‌ای دور است که برای سیاره ما خطرناک نباشد، اما این انفجار برای حدود یک هفته، می‌تواند در طول روز مشاهده شود. آخرین باری که چنین ابرنواختری در کهکشان ما منفجر شد، قرن هفدهم بود.

منبع isna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=73729
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها