برنامه جالب آژانس فضایی اروپا؛ دو ماه بخوابید و پول بگیرید!

1 3,250

آژانس فضایی اروپا (ESA) پروژه‌ای برای شبیه‌سازی سفرهای فضایی انجام می‌دهد که در آن داوطلبان دو ماه روی تخت می‌خوابند و تحت نظر گرفته می‌شوند. دانشمندان امیدوارند از نتایج این تحقیق به راه‌حل‌هایی برای جلوگیری از تحلیل و ضعف عضلانی فضانوردان برسند. در این پروژه مبلغ مشخصی نیز به افراد داوطلب پرداخت خواهد شد که شرایط کامل آن در وبسایت آژانس فضایی اروپا آمده است.

در برنامه مذکور ۱۲ نفر در جهت پیشبرد دانش فضایی، به مدت ۶۰ روز شرایط زیست فضانوردان را شبیه‌سازی می‌کنند. فعالیت بعضی از این داوطلبان فقط خوردن و خوابیدن است، اما برخی دیگر فعالیت‌های فیزیکی از قبیل رکاب‌زنی درون یک سانتریفیوژ را هم انجام می‌دهند.

تختی که داوطلبان روی آن دراز می‌کشند، ۶ درجه به‌ سمت عقب شیب دارد تا پاها بالاتر از سر قرار بگیرند. این وضعیت، هنگام استفاده آن‌ها از سرویس بهداشتی هم حفظ می‌شود. به عبارت دیگر تحت هر شرایطی، دست‌کم یکی از شانه‌های داوطلبان باید در تماس با تشک باشد.

در همین رابطه بخوانید: مراحلی که باید برای فضانورد شدن طی کرد

این امر سبب گسیل جریان خون به سمت سر خواهد شد که در ترکیب با استراحت دائمی روی تخت، عضلات فرد را به سمت آتروفی (Atrophy) سوق می‌دهد؛ مشکلی که فضانوردان در سفرهای فضایی بلندمدت درگیر آن می‌شوند. آتروفی عضلانی، از دست رفتن جرم عضلات اسکلتی است که منجر به ضعف عضلانی و معلولیت می‌شود.

پروژه شبیه‌سازی سفرهای فضایی

یکی از گروه‌های داوطلب، نقش شاهد یا کنترل را ایفا کرده و تمام مدت استراحت می‌کنند. گروه دوم با استفاده از دوچرخه‌ای که به تخت فضایی آن‌ها متصل است، برنامه رکاب‌زنی منظمی را انجام می‌دهند تا فعالیت‌های معمول فضانوردان برای تقویت عضلات را شبیه‌‌سازی کنند.

پروژه شبیه‌سازی سفرهای فضایی
پروژه شبیه‌سازی سفرهای فضایی آژانس فضایی اروپا

گروه سوم، همین رکاب‌زنی را در حالی انجام می‌دهند که تختشان درون یک دستگاه سانتریفیوژ می‌چرخد. این چرخش، با هدف خنثی‌سازی اثر مخرب فقدان جاذبه‌ انجام می‌گیرد که با خوابیدن روی تخت، شبیه‌سازی شده است و محققان امیدوارند اثر مفید رکاب‌زنی را تقویت کند. به گفته آن‌ها داوطلبان حاضر در این پروژه، روزانه دو ساعت، در حالی که می‌چرخند، ورزش می‌کنند.

از یافته‌های این پروژه، علاوه بر سفرهای فضایی می‌توان در طراحی روش‌های درمانی بهتر برای سالخوردگان و سایر افراد مبتلا به بیماری‌های عضلانی هم بهره گرفت. این پروژه آژانس فضایی اروپا که بریس (BRACE) نام دارد، توسط مرکز ملی مطالعات فضایی (CNES) فرانسه تامین مالی و در موسسه مدس (MEDES) این کشور اجرا می‌شود.

منبع gadgetnews wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=73698
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
معین
معین
9 ماه قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

سلام،آیا میتونیم ثبت نام کنیم؟اگر امکان ثبت نام هست لطفا راهنمایی کنین ک چطور میشه ثبت نام کرد