با ۵ داستان مرموز درباره موجودات فضایی آشنا شوید

حیات فرازمینی ممکن است وجود داشته باشد، اما اجرام مرموزی که در آسمان مشاهده می‌شوند، الزاما شواهدی از موجودات فضایی نیستند. در این مطلب خواندنی به پنج دفعه‌ای که دانشمندان فکر می‌کردند شاید موجودات فضایی را کشف کرده باشند، اشاره می‌کنیم؛ با ما همراه باشید.

نظریه‌پردازان در مورد موجودات بیگانه در اینترنت به شدت در حال صحبت هستند، اما دانشمندان در این زمینه اظهار نظر خاصی نمی‌کنند. وقتی آمریکا در اوایل فوریه سال جاری میلادی انبوهی از اشیا ناشناس پرنده موسوم به «پدیده‌های غیرعادی ناشناخته (UAP)» را کشف کرد، جستجوی کاربران در گوگل برای عبارات «حیات فرازمینی» و «بیگانگان واقعی هستند» افزایش یافت.

پس از شناسایی اولین شی به عنوان یک بالون چینی، پست‌های آنلاینی که در آن‌ها از فرازمینی‌ها نام می‌بردند، تقریبا ۳۰۰ درصد افزایش یافت. حتی ایلان ماسک هم با شوخی اظهاراتی کرد و آن‌ها را بیگانگان خواند! اخیرا یک توپ فلزی غول‌پیکر مرموز در سواحل ژاپن نیز پیدا شد و شایعه‌های جدیدی را در فضای مجازی برانگیخت، اما تاکنون هیچ تحقیق علمی نشان نداده است این اشیا مرموز متعلق به بیگانگان باشد.

با این حال ناسا بر روی چارچوب خود برای ارزیابی حوادث مرتبط با پدیده‌های غیرعادی ناشناخته کار می‌کند. در گذشته حوادثی رخ داده است و در آن زمان برخی از محققان تصور کرده‌اند به کشف نشانه‌هایی از حیات بیگانه یا حتی هوش فرازمینی نزدیک شده‌اند.

در همین رابطه بخوانید: حیات فرازمینی احتمالا تا ۲۵ سال آینده کشف می‌شود!

سیگنال WOW!

یکی از اولین جستجوها برای هوش فرازمینی در سال ۱۹۷۷ رخ داد؛ زمانی که تلسکوپ رادیویی گوش بزرگ (Big Ear) دانشگاه ایالتی اوهایو (Ohio State University) آمریکا سیگنالی ناگهانی و قوی دریافت کرد. این صدا ۳۰ برابر بلندتر از نویز پس‌زمینه بود و برخلاف منابع رادیویی طبیعی مانند اختروش‌ها (Quasar)، تنها به یک فرکانس در طیف رادیویی برخورد کرد.

جری اهمن (Jerry Ehman)، ستاره‌شناس آمریکایی، برای اولین بار آن را هنگام بررسی داده‌ها مشاهده کرد و در کنار جهش ناگهانی اعداد یک کلمه نوشت: «Wow!»

سیگنال WOW!

علاقمندان به جستجوی هوش فرازمینی (SETI) حدس می‌زدند سیگنال Wow از فناوری بیگانگان آمده است، اما خود اهمن شک داشت. اگرچه اخترشناسان در تلاش برای ثبت دوباره آن سیگنال بودند، اما هیچ کس تا به حال دوباره صدای سیگنال Wow را نشنیده است. هنوز مشخص نیست چه چیزی باعث آن اتفاق شد.

اولین جرم میان ستاره‌ای

در  سال ۲۰۱۷، برای اولین بار اخترشناسان تایید کردند یک شی که از کنار خورشید می‌گذرد، از فضای بیرونی منظومه شمسی آمده است. آن‌ها جرم مذکور را که اولین جرم بین ستاره‌ای شناخته‌شده بود، اوموآموا (Oumuamua) نامیدند. این نام یک اصطلاح در هاوایی به معنای «اولین پیام‌آور از راه دور» است.

این جرم بین ستاره‌ای شکلی شبیه سیگار داشت و انعکاس آن حدود ۱۰ برابر بیشتر از سیارک‌های منظومه شمسی بود. عجیب‌تر اینکه وقتی اوموآموا از خورشید دور می‌شد، بر اساس فیزیک مسیرش، سریع‌تر از حد انتظار سرعت گرفت. همه این‌ موارد آوی لوب (Avi Loeb)، اخترفیزیکدان دانشگاه هاروارد (Harvard University) آمریکا را به این نتیجه رساند که بیگانگان می‌توانستند این شی را بسازند. او در مقاله خود به مصنوعی بودن منشا اوموآموا اشاره کرد‌ه است.

به عقیده وی ممکن است این جرم یک فضاپیمای سرگردان و منقرض‌شده مجهز به یک بادبان سبک از تمدنی بیگانه باشد که از انرژی خورشیدی برای شتاب گرفتن استفاده می‌کند. ستاره‌شناسان دیگر بر خلاف نظریه او گفتند که مشاهده‌های به‌دست‌آمده از اوموآموا با منشا کاملا طبیعی سازگار است.

حیات در ابرهای زهره

گاز فسفین (Phosphine) روی زمین چندان چشمگیر نیست، اما زمانی که دانشمندان اثری از آن را در ابرهای زهره یافتند، یک مشکل بزرگ ظاهر شد! چنین امری به این دلیل بود که روی زمین، فسفین با بویی همانند سیر با بوی ماهی، از میکروب‌ها نشات می‌گیرد.

دانشمندان حدس زدند سطح زهره آن‌قدر جهنمی است که قابل سکونت نیست، اما ابرهای آن می‌توانند به اندازه کافی ملایم باشند تا از حیات میکروبی میزبانی کنند. ناسا تلاش کرد وجود فسفین در جو زهره را تایید کند، اما این موضوع در نهایت ثابت نشد.

سیگنال‌های رادیویی سریع و تکرارشونده

در جایی فراتر از کهکشان ما، امواج رادیویی درخشان و مرموزی ارسال می‌شوند که برخی کارشناسان آن‌ها را به موجودات اسرارآمیز نسبت می‌دهند. چنین امواجی فقط یک میلی ثانیه دوام می‌آورند و برخی از آن‌ها در فواصل منظم تکرار می‌شوند.

این امواج موسوم به «انفجارهای سریع رادیویی» (FRB) از سال ۲۰۰۷، زمانی که اولین مورد شناسایی شد، دانشمندان را سردرگم کرده است. اگرچه اکثر ستاره‌شناسانی که انفجارهای رادیویی سریع را مطالعه می‌کنند، معتقدند آن‌ها علتی طبیعی دارند، آوی لوب بر این باور است امواج مذکور ناشی از فناوری بیگانگان فضایی هستند.

میکروب‌های زنده در خاک مریخ

گیلبرت لوین (Gilbert Levin)، مهندس آمریکایی، در سال ۱۹۷۶ از طریق ماموریت وایکینگ (Viking) ناسا روی یک آزمایش تشخیص حیات در مریخ کار می‌کرد. لوین در سال ۲۰۱۹ عقیده داشت آزمایش او نشانه‌هایی از حیات را در سیاره سرخ کشف کرده است.

ابزار این پژوهشگر خاک مریخ را در یک محتوای آبکی فرو می‌برد و منتظر حباب‌هایی می‌ماند که می‌تواند نشان‌دهنده تنفس میکروبی باشد. وی در هر دو ناحیه آزمایشی خود در نزدیکی فرودگر وایکینگ نتایج مثبتی دریافت کرد، اما در این ماموریت مواد آلی برای اثبات نظرش شناسایی نشدند.

در همین رابطه بخوانید: مار رباتیک ناسا حیات فرازمینی را جستجو می‌کند+ویدئو

هلیکوپتر ناسا
تصویر ناسا از مریخ

آلارد بوتل (Allard Beutel)، سخنگوی ناسا، در پاسخ به ادعاهای لوین می‌گوید: «نظر عمومی جامعه علمی معتقد نیست که نتایج آزمایش‌های وایکینگ به تنهایی به سطح شواهد فوق العاده‌ای برسد.»

اما آیا ما انسان‌ها در عالم تنها هستیم یا جهان‌های دیگری وجود دارند که در آن‌ها موجودات فرازمینی هوشمندی با نگاه به آسمان شب، همین سوال را از خود می‌پرسند؟ برای آشنایی بیشتر با حیات فرازمینی و بررسی علمی احتمال وجود فرازمینی‌ها، مقاله ما را با موضوع زیست فرازمینی مطالعه کنید.

شایان

قطعا در این کیهان نامحدود ، تنها نیسیم .