ماهواره چوبی به جای ماهواره‌های فلزی!

دانشمندان ژاپنی قصد دارند یک ماهواره چوبی را به فضا بفرستند. آن‌ها برای این منظور چوب‌های مختلفی را به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستادند تا تاثیرات محیط فضا روی آن‌ها را ارزیابی کنند. این آزمایش را تیم تحقیقاتی دانشگاه کیوتو (Kyoto University) انجام داد ونتایج آن نشان می‌دهد چوب حتی در شرایط فضای بیرونی زمین نیز تا حد مناسبی دوام می‌آورد.

بر اساس اعلام دانشمندان، این چوب‌ها به مدت ۱۰ ماه تحت شرایط خاص محیط فضا شامل تغییرات دمایی قابل توجه، پرتوهای شدید کیهانی و ذرات خطرناک خورشیدی قرار گرفتند و هیچ‌گونه تجزیه یا تغییر شکل مانند ترک خوردن، تاب برداشتن یا آسیب‌های سطحی در آن‌ها مشاهده نشد.

در همین رابطه بخوانید: رصد زمین با ماهواره‌های بافتنی!

استرالیا ناسا فضایی ماهواره

مزایای استفاده از چوب در ماهواره‌ها

محققان از چوب درختان ماگنولیا (Magnolia) به دلیل کارآمدی نسبتا بالا و استحکام آن برای پیشبرد پروژه خود بهره گرفتند. به گفته تیم تحقیقاتی، استفاده از چوب مناسب برای ساخت ماهواره در مقایسه با آلیاژهای فلزی معمولی مزایای بالقوه‌ای دارد که از آن جمله می‌توان به تولید آسان‌تر و ارزان‌تر و نیز سازگاری بیشتر با محیط زیست اشاره کرد. این ماهواره به نام لینگوست (LignoSat) با همکاری ناسا ساخته می‌شود و قرار است سال ۲۰۲۴ در مدار لئو قرار گیرد.

منبع space