اقتصاد فضایی هند از توسعه فناوری عقب افتاده است
با در اختیار داشتن رکورد پرتاب همزمان ماهواره، موفقیت در ماموریت مریخ در اولین تلاش، توسعه ماهواره و ماهوارهبرهای بومی و ساخت پایگاه پرتاب، میتوان گفت که تبدیل شدن هند به یک ابرقدرت فضایی بر هیچ کسی پوشیده نیست. اما وقتی از ماموریتهای اکتشافی و تحقیقاتی فاصله بگیریم، متوجه میشویم که سهم این کشور از درامدهای بازار جهانی ۴۰۰ میلیارد دلاری فضا، کمتر از ۰.۰۱ درصد است! امروزه بیش از هزار استارتآپ فضایی در سرتاسر جهان فعالیت میکنند اما تعداد این استارتآپها در کشور هند انگشتشمار است. با وجود شبکهای شامل ۵۰۰ شرکت کوچک و متوسط که از فعالیتهای فضایی هند پشتیبانی میکنند، استارتآپهای فضایی در این کشور به جایگاه شایسته خود نرسیدهاند. از مهمترین استارتآپهای فضایی هند میتوان به تیم ایندوس (TeamIndus) که در مسابقه گوگل ایکس پرایز شرکت کرده بود، آستروم (Astrome Technologies) فعال در زمینه خدمات پهنباند ماهوارهای و بلاتریکس آیرواسپیس (Bellatrix Aerospace) که برای توسعه رانشگرها و نهایتا ساخت ماهوارهبر تلاش میکند، اشاره کرد. به غیر از این شرکتها، شرکتهای دیگری از جمله شرکت ستشور (SatSure) نیز هستند که از دادههای فضایی استفاده میکنند و شرکتهایی مثل شرکت راکتیرز (Rocketeers) که با توسعه خدمات آموزشی برای بهبود دانش فضایی در هند تلاش میکنند.
برای مشاهده این صفحه اشتراک تهیه کنید.