اولین تصویر از کمربند سیارکی خارج از منظومه شمسی توسط جیمز وب

1,952

تلسکوپ فضایی جیمز وب تصویر اولین کمربند سیارکی را که تاکنون در خارج از منظومه شمسی کشف شده است، ثبت کرد. در اطراف ستاره دهان ماهی (Fomalhaut) در فاصله ۲۵ سال نوری از زمین سه میدان غباری متفاوت قرار گرفته که حدود ۱۰ برابر بزرگ‌تر از انتظار اخترشناسان است.

دانشمندان دانشگاه آریزونا (University of Arizona) آمریکا و آزمایشگاه پیشران جت (JPL) ناسا دریافته‌اند این سامانه ستاره‌ای بسیار پیچیده‌تر از چیزی است که قبلا تصور می‌کردند. اندازه این کمربند از نقطه تقریبی ۷ واحد نجومی به ستاره تا حدود ۸۰ واحد نجومی کشیده شده است.

همچنین خارج از کمربند سیارکی داخلی این سامانه یک کمربند سیارکی دیگر رصد شده است که با مدار این ستاره زاویه ۲۳ درجه‌ای دارد. محققان ضمن منحصر به‌ فرد شمردن این خصوصیت معتقدند زاویه مذکور احتمالا ناشی از سیاره‌هایی در مدار ستاره دهان ماهی است که اخترشناسان هنوز آن‌ها را شناسایی نکرده‌اند.

کمی دور از ستاره مورد بحث یک کمربند سیارکی بیرونی شبیه به کمربند کویپر (Kuiper Belt) منظومه شمسی نیز وجود دارد. این کمربند حاوی پدیده‌ای است که پژوهشگران آن را «ابر غبار بزرگ» نامیده‌اند. مشخص نیست که این پدیده بخشی از سامانه دهان ماهی است یا از پشت آن می‌درخشد. گرچه مشاهده‌های جدید جیمز وب نشان می‌دهد که این حلقه‌ها، پیچیده‌تر از کمربند کویپر یا کمربند سیارکی بین سیاره مشتری و سیاره مریخ هستند.

در همین رابطه بخوانید: تلسکوپ جیمز وب چگونه جهان را در میلیاردها سال قبل کاوش می‌کند؟+اینفوگرافیک

کمربند سیارکی اطراف ستاره دهان ماهی

گمان می‌رود که کمربندهای گرد و غبار اطراف ستاره مذکور زباله‌های ناشی از برخورد بین اجرام بزرگ‌تر مانند سیارک‌ها و دنباله‌دارها باشند و به همین دلیل به آن‌ها دیسک‌های زباله می‌گویند.

کمربند سیارکی جیمز وب
تصویر جیمز وب از اولین کمربند سیارکی خارج از منظومه شمسی متعلق به ستاره دهان ماهی

ستاره جوان و داغ دهان ماهی با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است و سه کمربند تودرتوی آن حدود ۲۳ میلیون کیلومتر (حدود ۱۵۰ برابر فاصله زمین و خورشید) امتداد دارند. اخترشناسان در سال ۱۹۸۳ ساختاری از گرد و غبار را در اطراف دهان ماهی کشف کردند. با این حال، دو کمربند داخلی این سامانه هرگز دیده نشده بودند.

بیرونی‌ترین کمربند دهان ماهی که دو برابر بزرگ‌تر از کمربند کویپر است، قبلا تصویربرداری شده بود، اما هیچ یک از ابزارها قادر به دیدن ساختار داخلی در کمربند بیرونی نبودند. به گفته محققان، احتمالا سه یا چند سیاره در حدود اندازه اورانوس و نپتون وجود دارند که به دور ستاره یادشده می‌چرخند. آن‌ها حالا مشغول بررسی تصاویر جیمز وب از این سامانه هستند تا شاید بتوانند سیاره‌های بیشتری پیدا کنند.

منبع digiato farsnews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=73412
مطالب پیشنهادی اسپاش