فناوری های فضایی در سیزدهمین اجلاس سراسری فناوری رسانه

0 1,160

پنج شرکت خصوصی تولید کننده تجهیزات مخابرات فضایی طی نمایشگاهی تحت عنوان « خودکفایی» که در حاشیه سیزدهمین اجلاس سراسری فناوری  رسانه از امروز سه شنبه 28 دی ماه، در مرکز همایش های بین المللی سازمان صدا و سیما دایر شده است، توانمندی ها و دستاوردهای خود را به نمایش گذاشتند. این پنج شرکت که شامل « موج پژوه آزما »، « اشتاد پارس »، « الکترونیک پارسه »،« تکتا» و « میکرو موج » می باشند اغلب در حوزه فناوری های مخابراتی از جمله ایستگاه های زمینی و مبدل های ماهواره ای فعالیت میکنند.

آمیختگی رسانه و فناوری امری غیر قابل انکار است. در حالیکه عموما از اینترنت به عنوان بزرگترین فناوری تاثیرگذار بر حوزه رسانه نام برده می شود، نقش فناوری های فضایی به عنوان یکی از قدرتمندترین بسترهای مخابراتی از موضعی زیرساختی بسیار پر رنگ است، به ویژه در بسیاری از مناطق که زیرساختهای مخابرات زمینی قادر به برقراری ارتباط نمی باشند. به همین دلیل امروزه مخابرات فضایی در حوزه رسانه به ویژه تلویزیون بخش بزرگی از اقتصاد فضایی را تشکیل می دهد.

شرکت های دانش بنیان ایرانی نیز تلاش می کنند در این بازار سهمی را از آن خود کنند. بازار فناوری فضایی از ساخت ماهواره تا اپلیکیشن های کاربردی اندرویدی مبتنی بر خدمات ماهواره ای را شامل می شود. در این میان پنج شرکت ایرانی حاضر در نمایشگاه برگزار شده توسط سازمان صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران، اغلب در حوزه ایستگاه های زمینی و تجهیزات گیرنده و فرستنده ماهواره ای فعالیت می کنند.

شرکت های « تکتا » و « میکرو موج » در این نمایشگاه به عنوان سازنده مبدل های ماهواره ای به ارایه محصولات خود پرداخته اند در حالیکه شرکت های « اشتاد پارس » و « الکترونیک پارسه » توانمندی های خود را در ساخت ایستگاه های زمینی ثابت و متحرک به نمایش گذاشته اند. دو شرکت مزبور در حال حاضر به طراحی و ساخت انواع آنتنهای فرستنده و گیرنده ثابت و متحرک ماهواره ای و زیرسامانه های کنترل کننده آنها مشغول هستند. 

اما یکی از کلیدی ترین فناوری های ارایه شده در نمایشگاه، ترانسپاندر باند ku ماهواره های مخابراتی مستقر در مدار زمین آهنگ است که توسط شرکت « موج پژوه آزما » طراحی و ساخته شده است. ترانسپاندر همان فرستنده و اصلی ترین زیرسامانه یک ماهواره مخابراتی است که فناوری آن در اختیار کشورهای محدودی است و بسیاری از خریدهای ماهواره ای ایران به دلیل عدم رضایت سازندگان این زیرسامانه ناکام مانده است.

علاقمندان به بازدید از فناوری های ارایه شده در نمایشگاه جانبی سیزدهمین اجلاس سراسری فناوری رسانه می توانند تا روز چهارشنبه 29 دی ماه به مرکز همایش های بین المللی سازمان صدا و سیما مراجعه کنند. شایان ذکر است که این نمایشگاه برای بازدید عموم آزاد می باشد.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=734
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها