شناسایی سیارک‌های ناشناخته با فناوری پیشرفته کوانتومی

0 387

چین در حال توسعه یک رادار زمینی جدید است که در دماهای بسیار سرد برای پایش اعماق فضا فعالیت می‌کند. انتظار می‌رود این رادار با فناوری پیشرفته کوانتومی به میزان حساسیت بی‌سابقه‌ای در رصدهای فضایی دست یابد. چین از این رادار کوانتومی عمدتا در سامانه دفاع سیاره‌ای این کشور به منظور شناسایی سیارک‌های ناشناخته یا دیگر اجرام فضایی استفاده خواهد کرد که ممکن است با روش‌های نظارتی رایج رصد نشوند.

گفتنی است چین سال گذشته میلادی برنامه‌ای ملی را برای ساخت یک سامانه دفاع سیاره‌ای را ‌آغاز کرد. این برنامه شامل شبکه عظیمی از رادارهای قدرتمند می‌شود که قرار است بخشی از زیرساخت آن روی قمر زمین ایجاد شود.

در همین رابطه بخوانید: لحظه گذر یک سیارک خطرناک از کنار زمین را ببینید+تصاویر

سیارک خطرناک در مسیر برخورد با مدار زمین

مشخصات و نحوه عملکرد رادار کوانتومی چین

برد تشخیص این رادار می‌تواند به ۱۵ میلیون کیلومتر (تقریبا ۴۰ برابر فاصله زمین تا ماه) برسد و پروژه آن را شرکت گروه فناوری الکترونیک چین (CETC) اجرایی می‌کند.

رادارهای معمول با جمع‌آوری امواج مایکروویوی کار می‌کنند که پس از برخورد به هدف بازمی‌گردند؛ در این صورت با دورتر شدن هدف، امواج قدرتمندتری مورد نیاز است. از نظر فنی، می‌توان با افزایش اندازه آنتن و استفاده از فرستنده‌های راداری پرقدرت به این امر دست یافت، اما ساخت تاسیسات راداری بزرگ بسیار هزینه‌بر است.

در عوض، رادار کوانتومی سیگنال را به جای امواج به عنوان ذرات منفرد در نظر می‌گیرد. در این حالت، با کمک قوانین مکانیک کوانتومی می‌توان اطلاعات مفیدی را از امواج مایکروویو بسیار ضعیفی که معمولا توسط رادارهای رایج بی‌فایده تلقی می‌شوند، جمع‌آوری کرد و در نتیجه امکان شناسایی اهداف کوچکتر در فاصله دورتر را فراهم آورد.

منبع techchina
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=72722
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها