سومین ماهواره سنجشی یائوگان-۳۴ چین به فضا پرتاب شد

0 400

چین سومین ماهواره سنجشی یائوگان-۳۴ (Yaogan-34) را توسط ماهواره‌بر لانگ مارچ-۴سی (Long March-4C) از پایگاه فضایی جیکوان (Jiuquan) در شمال غربی چین به فضا فرستاد.

ماهواره مذکور مانند ماهواره‌های اول و دوم با اهداف پایش منابع زمین، برآورد بازدهی محصولات کشاورزی، کمک به برنامه‌ریزی شهری و حل مسائل حقوقی اراضی، طراحی شبکه جاده‌ای و نیز پیشگیری از بلایای طبیعی در مدار لئو و در فاصله حدودا ۱۱۰۰ کیلومتری سطح زمین مستقر شده است. ماهواره اول سال ۲۰۲۱ و ماهواره دوم اوایل سال جاری میلادی به فضا پرتاب شده بودند.

ماهواره‌های یائوگان-۳۴ همچنین از برنامه‌ای به نام «طرح کمربند و جاده» (Belt and Road Initiative) پشتیبانی اطلاعاتی می‌کنند. این برنامه یک راهبرد توسعه زیرساخت جهانی است که دولت چین آن را در سال ۲۰۱۳ با هدف سرمایه‌گذاری در ۷۰ کشور و ارگان بین‌المللی به تصویب رساند. طرح مذکور که با نام «یک کمربند یک جاده» (One Belt One Road) نیز شناخته می‌شود، توسعه دو مسیر تجاری «کمربند اقتصادی راه ابریشم» و «راه ابریشم دریایی» را دنبال می‌کند.

ماهواره سنجشی چین
نمای ماهواره‌های یائوگان-۳۴ چین

کارشناسان معتقدند هر ماهواره یائوگان یک حسگر‌ اپتیکال (نوری) یا یک حسگر رادار دهانه ترکیبی (SAR) را با خود حمل می‌کند. ماهواره‌های اپتیکال را آکادمی فناوری فضایی چین (China Academy of Space Technology) و ماهواره‌های SAR را آکادمی پرواز فناوری فضایی شانگهای (Shanghai Academy of Spaceflight Technology) می‌سازند.

ماهواره‌بر لانگ مارچ-۴سی چین

ماهواره‌بر لانگ مارچ-۴سی را آکادمی پرواز فناوری فضایی شانگهای ساخته است و سه مرحله دارد. این ماهواره‌بر سوخت مایع دارای طول کلی ۴۵.۸ متر بوده، قطر مراحل اول و دوم آن ۳.۳۵ متر و قطر مرحله سومش نیز ۲.۹ متر است. لانگ مارچ-۴سی با وزن ۲۵۰ تن، قادر به حمل ۴۲۰۰ کیلوگرم محموله به مدار لئو و ۲۸۰۰ کیلوگرم محموله به مدار خورشیدآهنگ است.

اولین عملیات پرتاب ماهواره‌بر مذکور در آوریل ۲۰۰۶ صورت گرفت و تاکنون ۴۶ ماموریت را به انجام رسانده که ۲ مورد آن ناموفق بوده است. لانگ مارچ-۴سی از دی متيل هيدرازين نامتقارن (UDMH) و دی‌نیتروژن تتراکسید به عنوان سوخت بهره می‌برد. ماموریت پرتاب سومین ماهواره یائوگان-۳۴ روز سه‌شنبه ۱۵نوامبر (۲۴آبان) ساعت ۰۱:۳۸ به‌وقت گرینویچ صورت گرفت.

منبع techchina
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=70951
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها