تصویر زیبای فضاپیمای ناسا از «تنهایی کره زمین» را ببینید

0 1,036

فضاپیمای لوسی (Lucy) ناسا در نخستین گذر خود از کنار زمین تصویری از این سیاره ثبت کرد و ناسا طی انتشار این تصاویر، از آن‌ها با عنوان «یادآوری تنهایی سیاره ما» نام برد. تصاویر مذکور مربوط به یک عملیات مهم در سفر لوسی بود که طی آن برای اولین بار به سمت زمین حرکت و از نیروی گرانشی آن کمک گرفت.

این نخستین مرحله از ۳ مرحله‌ مشابه بود و ناسا در این زمینه می‌گوید: «این گذرهای نزدیک از کنار زمین باعث افزایش سرعت لوسی برای رسیدن به سیارک‌های تروجان می‌شود که در فاصله‌ای مشخص در مدار مشتری می‌چرخند.» تروجان یک سیاره، سیارکی است که جلوتر یا عقب‌تر از آن قرار دارد و در همان مداری که سیاره مذکور می‌پیماید به دور خورشید می‌گردد.

یک تصویر سیاه و سفید واضح، سیاره‌ زمین را با ابرهای آن در پس‌زمینه‌ تاریک فضا نشان می‌دهد. در سمت چپ میانه‌ تصویر کشور ما ایران و خلیج فارس هم دیده می‌شود و پایین‌تر از آن منطقه‌ هادار (Hadar) اتیوپی قرار دارد؛ جایی که به گفته‌ ناسا فسیل ۳.۲ میلیون ساله‌ اجداد انسان را در خود جای داده و نام لوسی از آن گرفته شده است.

زمین و ماه از دید فضاپیمای لوسی

علاوه بر این تصویر کره زمین از فضا، ناسا تصویر دومی را هم به اشتراک گذاشت که زمین و ماه را از نگاه لوسی در فاصله‌ ۱.۴ میلیون کیلومتری نشان می‌دهد. این نما ۲۱مهر ثبت شد و ابعاد اندک زمین و ماه را همراه با فضای سیاه میان آن‌ها به تصویر کشیده است.

در همین رابطه بخوانید: چرا سیاره زمین کاملا گرد نیست؟

زمین و ماه فضاپیمای لوسی
زمین و ماه از دید فضاپیمای لوسی

سامانه دوربین ردیابی ترمینال (T2CAM) لوسی تصویر زمین را در طول یک مجموعه عملیات برای کالیبراسیون ابزار خود ثبت کرد. هدف نهایی سامانه دوربین، کمک به فضاپیما برای ردیابی سیارک‌هایی است که از آن‌ها بازدید خواهد کرد.

این کاوشگر اواخر سال ۲۰۲۱ پرتاب شد و ماموریت اصلی آن قرار است ۱۲ سال طول بکشد. در این ماموریت ناسا سیارک‌هایی را مطالعه خواهد کرد که گزینه‌هایی مناسب برای مطالعه‌ روند شکل‌گیری منظومه‌ شمسی محسوب می‌شوند.