میچیو کاکو کیست؟+نظریه‌ها و کتاب‌ها

0 731

شما علاقمندان به علوم نجوم و فضا شاید نام میچیو کاکو (Michio Kaku) را شنیده باشید، اما تا چه حد با نظریه‌های جالب و بعضا جنجال‌برانگیز او آشنا هستید؟ در این مقاله سعی داریم علاوه بر معرفی وی و کتاب‌های او، مروری بر نظریات میچیو کاکو داشته باشیم؛ با ما همراه باشید. ابتدا بیوگرافی و زندگینامه میچیو کاکو را به طور مختصر ارائه می‌دهیم.

میچیو کاکو کیست؟

پرفسور میچیو کاکو سال ۱۹۴۷ در یکی از شهرهای ایالت کالیفرنیای آمریکا متولد شد. این دانشمند فیزیک نظری در ایام جوانی خود و پس از دیدن عکسی از میز کار آلبرت اینشتین در زمان مرگش، ترغیب شد تا در رشته فیزیک به تحصیل و فعالیت بپردازد. کاکو با شنیدن اینکه اینشتین نتوانسته بود نظریه وحدت بزرگ (Unified Theory) خود را کامل کند، تصمیم گرفت به ادامه کار او در حل این نظریه بپردازد.

زمانی که کاکو در دبیرستان بود، اشتیاق شدیدی به فیزیک پیدا کرد، به طوری که با هدف شرکت در یک نمایشگاه علمی، در گاراژ خانه پدرش یک ماشین اتمی ۲.۳ مگاولت ساخت. او با استفاده از ضایعات فلزی و ۲۲ مایل سیم، میدان مغناطیسی ۲۰ هزار برابر قوی‌تر از زمین و همچنین برخوردهایی با قدرت کافی برای تولید پادماده تولید نمود که همین امر مورد توجه ادوارد تلر (Edward Teller)، فیزیکدان آمریکایی-مجارستانی، قرار گرفت و موجب شد از کاکو حمایت کرده و به او بورسیه مهندسی بنیاد هرتز (Hertz Foundation) را اعطا کند.

کاکو در سال ۱۹۶۸ از دانشگاه هاروارد (Harvard University) آمریکا فارغ التحصیل شد. وی بین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۲۰۰۰ مقاله‌هایی در مجلات فیزیک منتشر کرد که شامل موضوع‌هایی مانند نظریه ابرریسمان (Superstring)، ابرگرانش، ابرتقارن و فیزیک هادرونیک می‌شوند. در سال ۱۹۷۴ کاکو به همراه کیجی کیکاوا (Keiji Kikkawa)، فیزیکدان ژاپنی، اولین مقاله‌هایی را به رشته تحریر درآوردند که در آن‌ها نظریه ریسمان به شکلی گسترده ارائه شد.

او اکنون استاد فیزیک نظری در کالج شهری نیویورک (City College of New York) و مرکز تحصیلات تکمیلی CUNY در این شهر است. آیا می‌دانید راجر پنروز کیست؟ پیشنهاد می‌کنیم مقاله ما را درباره این فیزیکدان بخوانید و با نمودار پنروز و مثلث غیرممکن او آشنا شوید.

میچیو کاکو

فعالیت‌های میچیو کاکو

کاکو اکنون فعالیت‌های رسانه‌ای گسترده‌ای دارد و برای نشریه‌های علمی مشهوری مانند ویرد (Wired)، دیسکاور (Discover) و نیو ساینتیست (New Scientist) مطالب متعددی نوشته است. او همچنین در مستندهای مختلفی مانند من و آیزاک نیوتن (Me & Isaac Newton) حضور پیدا کرده و برنامه‌های مستند خودش را نیز تهیه و منتشر نموده است.

کاکو نویسنده چندین کتاب در مورد فیزیک و موضوع‌های مرتبط با آن بوده و بارها در شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی حضور داشته است. او همچنین به طور منظم در وبسایت خود فعالیت داشته و در سال ۲۰۲۱ به خاطر تلاش‌های علمی فراوانش در جهت برقراری ارتباط میان علم و مفاهیم علمی-تخیلی، جایزه یک عمر دستاورد هنری آرتور سی. کلارک (Arthur C. Clarke) را دریافت کرد.

این فیزیکدان همچنین در صفحه اینستاگرام و کانال یوتیوب خود به ترویج نظریه‌ها و مطالب علمی می‌پردازد. شما می‌توانید با کلیک روی صفحه اینستاگرام میچیو کاکو و کانال یوتیوب او به دنبال‌کنندگان این فیزیکدان نظری بپیوندید.

کتاب‌های میچیو کاکو

کاکو تاکنون کتاب‌های مختلفی در حوزه نجوم و کیهان‌شناسی به رشته تحریر درآورده است که برخی از آن‌ها به شهرت بالایی هم رسیده‌اند. در اینجا به معرفی بعضی از پرطرفدارترین کتاب‌های او می‌پردازیم.

کتاب جهان‌های موازی

کاکو معتقد به نظریه چند جهانی یا همان جهان های موازی است. وی بهترین راه جهت درک مکانیک کوانتومی و قابلیت ذرات زیراتمی برای وجود همزمان در چندین حالت مختلف را پذیرفتن نظریه چند جهانی می‌داند. کتاب جهان‌های موازی میچیو کاکو که در سال ۲۰۰۴ در همین زمینه نوشته شد، یکی از مشهورترین کتب وی است که می‌توانید از لینک زیر خریداری کنید.

در همین باره بخوانید: بهترین کتاب های نجوم

کتاب جهان‌های موازی میچیو کاکو

کتاب معادله خدا

کاکو در کتاب معادله خدا: جستجو برای نظریه همه چیز تاریخچه ورای جستجوی نظریه همه چیز (Theory of Everything) و ظهور نظریه ریسمان را توضیح می‌دهد؛ موضوع‌هایی که به اعتقاد وی شاید معادله‌ای باشد که اینشتین در جستجوی آن بود. میچیو کاکو می‌گوید: «قدرت نظریه ریسمان این است که نیروهای طبیعت را متحد می‌کند.»

نظریه همه چیز به فرضیه‌ای در فیزیک نظری گفته می‌شود که به توضیح ارتباط تمام رویدادهای فیزیکی با یکدیگر می‌پردازد. گفتنی است کتاب معادله خدا در سال ۲۰۲۱ منتشر شد.

از دکتر فیروز نادری و فعالیت‌های او در ناسا چه می‌دانید؟ پیشنهاد می‌کنیم مقاله ما را درباره این دانشمند ایرانی-آمریکایی مطالعه کنید.

کتاب معادله خدا میچیو کاکو

کتاب آینده ذهن

کتاب آینده ذهن میچیو کاکو در سال ۲۰۱۴ انتشار یافت و در آن در مورد فناوری‌های احتمالی پیشرفته ای بحث می‌شود که می‌توانند مغز و ذهن انسان را تغییر دهند. کاکو در این کتاب با نگاهی به موضوع‌هایی مانند تله‌پاتی، تله‌کینزی (حرکت اشیا به کمک قدرت ذهن)، آگاهی ذهن، هوش مصنوعی و فرا انسان‌گرایی، به شرح طیف وسیعی از مباحث در این حوزه‌ها می‌پردازد.

کتاب آینده ذهن میچیو کاکو

کتاب آینده انسان

کتاب آینده بشر میچیو کاکو چگونگی امکان ایجاد تمدنی پایدار در فضای بیرونی زمین توسط انسان را مطرح می‌کند. وی در این کتاب به ما نشان می‌دهد که چگونه فانتزی‌ها، تخیلات، رویاها و تجسم‌های سینمایی آینده انسان در حال تبدیل شدن به واقعیت هستند.

به اعتقاد وی، پیشرفت‌های خیره‌کننده در هوش مصنوعی، رباتیک، نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی می‌تواند ما را قادر سازد تا نه تنها در مریخ بلکه فراتر از آن، اقامتگاه‌های قابل سکونت ساخته و حتی به فضای میان ستاره‌ای (اینتراستلار) سفر کنیم.

در همین رابطه بخوانید: بیگ بنگ چیست

کتاب آینده انسان بشر میچیو کاکو

میچیو کاکو و خدا

در مورد نگاه میچیو کاکو به دین و خدا ظاهرا جهان‌بینی او بر مبنای خداباوری است؛ بدین معنا که وی معتقد است یک موجود برتر ممکن است این جهان و قوانین حاکم بر آن را ایجاد کرده باشد. البته به نظر می‌رسد عقیده کاکو در این موضوع مانند اینشتین باشد.

وقتی از اینشتین پرسیدند آیا به خدا ایمان دارد یا خیر، او پاسخ داد: «من به خدای اسپینوزا (Spinoza) ایمان دارم که خود را در هماهنگی قانونی همه موجودات آشکار می‌کند، نه به خدایی که به سرنوشت و اعمال بشر توجه دارد.» به بیان ساده می‌توانیم بگوییم خدای اینشتین خدای فلسفه بود نه دین!

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، پیشنهاد می‌کنیم مقاله ما درباره نیل دگراس تایسون، اخترفیزیکدان مشهور آمریکایی، را نیز مطالعه کنید و با نظرات وی آشنا شوید. دیدگاه‌های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید و سوالاتتان را بپرسید؛ کارشناسان اسپاش به شما پاسخ می‌دهند.

منبع britannica bigthink wikipedia mkaku
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=69929
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها