ثبت تصویری از شراره خورشیدی با طول ۱/۶ میلیون کیلومتر!

یک عکاس نجومی تصویری ثبت کرده است که در آن توده پلاسمای عظیمی در حال پرتاب شدن به بیرون از خورشید مشاهده می‌شود. به گفته عکاس، رشته آتشین که به عنوان خروج جرم از تاج خور‌شیدی (CME) شناخته می‌شود، تا فاصله ۱/۶ میلیون کیلومتری سطح خورشید به فضا گسترش یافته است.

چون خورشید وارد دوره‌ای از فعالیت افزایش یافته خود به نام بیشینه خورشیدی (Solar Maximum) شده که حدود هفت سال طول می‌کشد، احتمالا در آینده عکس‌های بسیار زیادی از این پدیده منتشر شود. این تصویر بخشی از یک طوفان خورشیدی جزئی کلاس G-1 بوده که پایین‌ترین رده در بین طوفان‌های ژئومغناطیسی محسوب می‌شود و به مسیر دور از زمین حرکت می‌کند.

عکاسی خروج جرم از تاج خور‌شیدی

به گفته اندرو مک کارتی (Andrew McCarthy)، عکاس نجومی حرفه‌ای، پلاسما ابتدا در یک حلقه بزرگ متصل به سطح خورشید قرار داشت که به عنوان برجستگی خورشیدی شناخته می‌شود. این پلاسما سپس شکسته و با سرعتی در حدود ۱۶۱ هزار کیلومتر بر ساعت وارد فضا شد. عکس ثبت‌شده، در واقع یک تصویر تایم لپس ترکیبی با رنگ کاذب است که با روی هم قرار دادن صدها هزار تصویر گرفته‌شده در یک دوره شش ساعته ایجاد شده است. اگر به عکاسی نجومی علاقمندید کلیک کنید.

عکاسی خروج جرم از تاج خور‌شیدی
خروج جرم از تاج خور‌شیدی

در تصویر، سطح خورشید و CME نارنجی به نظر می‌رسند که در واقعیت اینطور نیست. کروموسفر (Chromosphere)، پایین‌ترین ناحیه جو خور‌شید و خروج جرم از تاج خور‌شیدی به‌ طور طبیعی نوعی نور را از خود ساطع می‌کنند که برای ما صورتی مایل به قرمز دیده می‌شود و از آن‌ها به عنوان نور هیدروژن آلفا (H-alpha) یاد می‌شود.

طول موج هیدروژن آلفا، اصلی‌ترین طول موجی است که اجرام غیر ستاره‌ای در آن از خود تابش گسیل می‌کنند، اما چشم انسان توانایی دیدن این طول موج را ندارد. مک کارتی هنگام ترکیب تصویر نهایی، رنگ نارنجی را به صورت دیجیتالی اضافه کرده است تا بین ساختارهای منفرد روی سطح خورشید کنتراست ایجاد کند و CME برجسته شود.

منبع digiato avastarco