ناسا برای اولین بار مسیر یک سیارک را با کوبیدن فضاپیما به آن تغییر داد

ناسا در ماموریتی بی‌سابقه، فضاپیمایی موسوم به دارت (DART) را به یک سیارک کوبید تا بدین ترتیب اولین آزمایش انحراف مسیر سیارک‌های بالقوه خطرناک را با هدف نجات جانداران روی زمین انجام دهد. دارت در این عملیات به سطح سیارک دیمورفوس (Dimorphos) برخورد کرد تا مدار این سنگ فضایی به دور سیارکی دیگر به نام دیدیموس (Didymos) را به میزان جزئی تغییر دهد.

طبق اطلاعات موجود، سرعت فضاپیمای دارت که به اندازه یک ماشین کوچک حمل و نقل در زمین گلف است، هنگام برخورد با دیمورفس ۲۲۵۰۰ کیلومتر در ساعت بود. ناسا طی این ماموریت قصد داشت برای اولین بار تاثیر انرژی جنبشی برخورد فضاپیما در تغییر مسیر سیارک را امتحان کند.

در همین رابطه بخوانید: با چشم ناسا سیارک‌های نزدیک زمین را به‌طور لحظه‌ای رصد کنید

فضاپیمای دارت ناسا

البته دیدیموس و دیمورفوس هیچ تهدیدی برای زمین نیستند و صرفا مکانی آزمایشی برای اثبات فناوری اثر نیروی جنبشی محسوب می‌شوند. دیمورفس حدود ۱۶۰ متر قطر دارد و در فاصله ۱۱ میلیون کیلومتری زمین قرار گرفته است.

آزمایش ناسا

سیارک‌ها با سرعت تقریبی ۳۴ کیلومتر بر ثانیه به دور خورشید می‌گردند. مهندسان ناسا نیز می‌خواستند با استفاده از روش تاثیر انرژی جنبشی، سرعت سیارک را به میزان بسیار اندکی‌ (حدود چند سانتی‌متر بر ثانیه) تغییر دهند. دیمورفس با سرعت ۳۰ سانتی‌متر بر ثانیه به دور دیدیموس می‌چرخد که بسیار پایین‌تر از ۳۴ کیلومتر بر ثانیه است و به همین خاطر یک هدف تمرینی مناسب برای ناسا به حساب می‌آمد.

منبع zoomit mehrnews