به صدای تصاویر تلسکوپ جیمز وب گوش کنید!

0 6,260

تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب از سحابی‌های کارینا (Carina)، حلقه جنوبی (Southern Ring) و داده‌های سیاره فراخورشیدی WASP-96 b به موسیقی تبدیل شده‌اند تا همگان حتی کسانی که دارای اختلالات بینایی هستند نیز از آن‌ها بهره ببرند.

سحابی شاه‌تخته یا کارینا یکی از درخشان‌ترین سحابی‌هایی بوده که در فاصله تقریبا ۷۶۰۰ سال نوری از زمین قرار گرفته است. سحابی حلقه جنوبی یا هشت انفجار نیز که در فاصله ۲ هزار سال نوری از زمین قرار دارد، یک ستاره در حال مرگ را احاطه کرده است.

همچنین طیف سیاره فراخورشیدی WASP-96 b که توسط تلسکوپ جیمز وب ثبت شده است، حاوی اطلاعاتی در مورد ساختار جو سیاره مذکور در فاصله ۱۱۵۰ سال نوری از ما بوده و نشانه‌هایی از آب را به همراه دارد. اگر علاقمندید نمونه دیگری از این کار را که روی سحابی چشم خدا (Helix) صورت گرفته است بشنوید، کلیک کنید.

صوتی‌سازی تصاویر جیمز وب

تبدیل تصاویر جیمز وب به صوت توسط گروهی از دانشمندان و نوازندگان، با حمایت یکی از اعضای جامعه کم بینایان، از طریق روش صوتی‌سازی یا سونیفیکیشن (Sonification) انجام شده است.

سونفیکیشن استفاده از صدای غیرگفتاری برای انتقال اطلاعات یا ادراک داد‌ه‌ها است. در سونفیکیشن به قسمت‌های قرمز تصویر گام‌های (Gamme) صدای پایین‌تر و به قسمت‌های آبی آن، گام‌های بالاتر اختصاص داده می‌شود. با زیاد شدن فرکانس نور از قرمز به آبی، فرکانس صدا نیز از گام‌های پایین به بالا افزایش می‌یابد.

صوتی‌سازی تصاویر جیمز وب
صوتی‌سازی داده‌ها

در این فرآیند، داده‌ها بر اساس متغیرهای مشخصی به صوت‌ تبدیل می‌شوند. به عنوان مثال، هر ستاره بر اساس اندازه، روشنایی و سن خود، صدای مجزایی تولید می‌کند.

منبع isna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=69360
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها