هواپیمای مریخی برای پرواز بر فراز سیاره سرخ

0 1,297

محققان در حال توسعه هواپیمای بدون موتور کوچکی یا همان گلایدر هستند که با اتصال به یک بالون تا ارتفاع مشخصی بالا می‌رود و سپس می‌تواند با نیروی باد روی سطح مریخ پرواز کند. پژوهشگران دانشگاه آریزونا (University of Arizona) آمریکا با توجه به موفقیت بالگرد مریخی نبوغ (Ingenuity) ناسا و انجام ده‌ها پرواز این بالگرد روی سطح سیاره سرخ ناسا دست به طراحی چنین وسیله‌ای زده‌اند.

نبوغ البته محدودیت‌هایی در پرواز دارد و هر بار فقط می‌تواند سه دقیقه پرواز کند و ارتفاع پروازی آن به حداکثر ۱۲ متر می‌رسد. بنابر اظهارات اعضای تیم آریزونا هواپیمای آن‌ها قادر است با کمک نیروی باد که در سیاره مریخ می‌زود و سرعت نسبتا بالایی هم دارد، مدت زمان طولانی‌تری را با سرعتی بالاتر طی کند. بر این اساس اگر هواپیمای مورد بحث در سیاره سرخ به پرواز درآید می‌تواند ده‌ها متر بالاتر از سطح مریخ پرواز کرده و تصاویری با وضوح بالاتر از آنچه امروز توسط مدارگردها از سیاره سرخ به ثبت می‌رسد، تهیه کند.

ناسا بالگرد
بالگرد نبوغ ناسا

تجهیزات هواپیمای مریخی

این هواپیمای ۵ کیلوگرمی به حسگرهای پرواز، دما و گاز و همچنین دوربین‌هایی جهت تصویربرداری از مناطق غیرقابل دسترس برای مریخ‌نوردها مانند دره‌ها و آتشفشان‌ها مجهز می‌شود. برای مقایسه، بالگرد نبوغ دارای وزنی معادل ۱.۸ کیلوگرم بوده و سرعت آن به ۳۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. نبوغ همراه با ماموریت استقامت (Perseverance) ناسا به مریخ فرستاده شد و بخش مهمی از این ماموریت محسوب می‌شود.

منبع space