اروپا برای پرتاب‌های فضایی به سراغ اسپیس‌ایکس می‌رود

0 243

آژانس فضایی اروپا (ESA) به دلیل تیره شدن روابط کشورهای اروپایی با روسیه، در ارسال محموله‌های خود به فضا با مشکل رو‌به‌رو شده است و حالا که دیگر این آژانس به حامل‌های فضایی سایوز روسی دسترسی ندارد، ظاهرا می‌خواهد با شرکت اسپیس‌ایکس همکاری کند. آژانس فضایی اروپا هم‌اکنون در مرحله مذاکرات مقدماتی با اسپیس‌ایکس، شرکت تحت مدیریت ایلان ماسک، قرار دارد و طی این گفتگوها مشغول ارزیابی این موضوع است که از میان حامل‌های اسپیس‌ایکس، ژاپن و هند کدام یک را انتخاب کند.

اسپیس‌ایکس گزینه‌ای منطقی‌تر برای اروپا

با این وجود به گفته جوزف اشباخر (Josef Aschbacher)، رئیس کل ESA، انتخاب اسپیس‌ایکس به دلیل میزان عملیاتی بودن حامل‌های آن در مقایسه با حامل‌های ژاپنی یا هندی منطقی‌تر به نظر می‌رسد. اشباخر اظهار دارد: «ESA در پی یافتن سازگاری‌های فنی بوده و هنوز هیچ‌گونه پیشنهاد تجاری را مطرح نکرده است.» وی در ادامه تاکید داشته که مذاکرات این آژانس و اسپیس‌ایکس در مراحل ابتدایی قرار دارند و حتی در صورت نهایی شدن، استفاده از فناوری‌های پرتابی این شرکت فضایی همچنان یک رویکرد موقتی خواهد بود.

ماهواره خیام نظامی
حامل فضایی سایوز

البته ESA تنها نهادی نیست که از بابت تیره شدن روابط غرب و روسیه متضرر شده است. در مارس۲۰۲۲ روسیه در مقابله به مثل با تحریم‌های آمریکا، تامین موتور حامل‌های فضایی به ایالات متحده را متوقف کرد. در نتیجه این امر نیز شرکت آمریکایی نورثروپ گرومن (Northrop Grumman) اعلام کرد جهت تولید حامل‌هایی که تماما ساخت داخل باشند با دیگر شرکت آمریکایی به نام فایرفلای آئرو اسپیس (Firefly Aerospace) وارد همکاری شده تا وابستگی به فناوری روسیه را از میان بردارد.

منبع digiato
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=68945
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها