ماموریت نخستین پرتاب ماهواره‌بر جدید هند شکست خورد

0 810

هند در ماموریت اولین پرتاب ماهواره‌بر جدید خود که برای تزریق ماهواره‌های کوچک به مدار زمین طراحی شده است، شکست خورد. این ماهواره‌بر موسوم به SSLV (سرواژه Small Satellite Launch Vehicl) روز یکشنبه ۷اوت (۱۷مرداد) ساعت ۰۳:۴۸ به وقت گرینویچ از پایگاه فضایی ساتیش داوان (Satish Dhawan) هند انجام شد و طی آن قرار بود دو ماهواره کوچک به مدار لئو منتقل شوند.

ماهواره‌بر سه مرحله‌ای SSLV که قابلیت چهار مرحله‌ای شدن را نیز دارد، با موفقیت از زمین برخاست و مطابق اعلام سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) عملکرد همه مراحل آن بدون مشکل بود؛ اما به دلیل نقص در یکی از حسگرها SSLV ماهواره‌ها را به مدار اشتباه تزریق کرد. بنابراین ماموریت استقرار محموله در مدار ۳۵۰ کیلومتری زمین با شکست مواجه شد و این دو ماهواره دیگر قابل استفاده نیستند.

SSLV در این عملیات، ماهواره میکروست-۲آ (Microsat-2A) متعلق به ISRO را به عنوان محموله اصلی به مدار زمین حمل می‌کرد. این ماهواره را همین سازمان با اهداف سنجش از دور و همچنین آزمایش برخی فناوری‌ها ساخته است که با عمر طراحی ۱۰ ماه و وزن ۱۳۵ کیلوگرم از باس ماهواره‌ای SSB-1 بهره می‌برد.

ماهواره سنجش از دور هند
نمای ماهواره میکروست-۲آ

دیگر محموله عملیات مذکور، ماهواره‌ای به نام ازادی‌ست (AzaadiSAT) بود که با وزن ۸ کیلوگرم از نوع توسعه و تحقیق بوده و شرکت اسپیس‌کیدز ایندیا (Space Kidz India) هند آن را ساخته است.

ماهواره‌بر SSLV هند

SSLV یک ماهواره‌بر در کلاس حامل‌های کوچک بوده که هر سه مرحله آن از سوخت جامد استفاده می‌کنند و مرحله چهارم آن از سوخت مایع بهره می‌برد. طول کلی این ماهواره‌بر ۳۴ متر بوده و قطر مراحل اول و دوم آن ۲ متر است؛ مرحله سوم نیز ۱.۷ متر قطر دارد. SSLV با وزن ۱۲۰ تن قادر به حمل ۵۰۰ کیلوگرم محموله به مدار لئو در ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری زمین است.

این ماهواره‌بر را شرکت دولتی نیواسپیس ایندیا (NewSpace India Limited) ساخته است و هر بار پرتاب آن ۳.۸ میلیون دلار هزینه دربردارد.

منبع rocketlaunch spacenews wikipedia indianexpress space.skyrocket
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=68797
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها