آژانس فضایی فرانسه با فعالان فضایی هند همکاری می‌کند

0 1,056

سازمان فضایی فرانسه (CNES) برای تیم هندی شرکت کننده در مسابقات ایکس پرایز گوگل، دو عدد دوربین قابل تعبیه بر روی سازه‌های فضایی فراهم می کند. این سازمان همچنین با سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) برای انجام مطالعاتی در مورد تکنولوژی پرتابگرهای بازگشت پذیر همکاری می کند.

طی قراردادی که در ماه ژوئن سال گذشته منعقد گردید CNES قصد دارد دوربین های رنگی کاسپکس (CASPEX) را برای اکتشافات فضایی در اختیار یک استارت اپ هندی با نام اکسیوم (Axiom Research Labs) قرار دهد. این استارت اپ تیم هندی TeamIndus را در مسابقات ایکس پرایز رهبری می کند. قرارداد مذکور طی سفر اخیر رییس سازمان فضایی فرانسه ژان یوس لگال (Jean-Yves Le Gall) به هندوستان امضا شده بود.

لگال در این زمینه گفت: برای باقی ماندن در رقابت فضایی باید بهترین نوآوری ها را ترکیب کرد و بکار گرفت، هدف ما از همکاری با فعالان عرصه ی فضایی هند نیز در همین راستا می باشد.

تیم های شرکت کننده در مسابقه ی 20 میلیون دلاری ایکس پرایز گوگل باید کاوشگری را به ماه بفرستند که بتواند 500 متر روی سطح ماه حرکت کند و اطلاعات مختلفی را به همرا ویدیو به زمین ارسال کند.

ایسرو با وجود بهره مند بودن از راکت های مختلف برای پرتاب های مدار ژئو و مدار قطبی، همچنان برای در مدار قرار دادن ماهواره‌هایش به شرکت فرانسوی آرین اسپیس (Arianespace) متکی است. پرتاب ماهواره ی GSAT-18 با استفاده از راکت آرین5 در اکتبر سال گذشته، بیستمین پرتاب این شرکت برای ایسرو بود. 35 درصد از سهام آرین اسپیس متعلق به CNES بود و در ماه نوامبر این سهام توسط ایرباس سفران (Airbus Safran Launchers) خریداری شد.

دو کشور هند و فرانسه همچنین قرار است در زمینه راکت‌های بازگشت پذیر نیز با یکدیگر همکاری کنند. در ماه ژوئن سال گذشته سازمان دفاع و فضای ایرباس (Airbus DS) از پرتابگر آدلاین (Adeline) رونمایی کرد که قرار است بخش های مهم مرحله ی اول راکتهای آرین را به زمین بازگرداند. سازمان تحقیقات هوافضای فرانسه (ONERA) نیز یک برنامه تحقیقاتی 3 ساله را با 6 شرکت اروپایی دیگر برای ساخت یک راکت نبمه بازگشت پذیر شروع کرده است. این راکت که الطایر (ALTAIR) نام دارد ماواره‌های کوچک بین 50 تا 150 کیلوگرمی را در مدار لئو و در فاصله‌ی 400 تا 1000 کیلومتری زمین قرار خواهد داد. ایسرو نیز در سال گذشته یک فضاپیمای بالدار  تحت عنوان “نشان دهنده ی تکنولوژی پرتابگر بازگشت پذیر” (Reusable Launch Vehicle-Technology Demonstrator) را با استفاده از یک بوستر HS9 آزمایش کرد تا در آینده موفق به ساخت یک پرتابگر دو مرحله ای بازگشت پذیر شود.

منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=686
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها