اولین عکس‌های تلسکوپ جیمز وب دانشمندان را شگفت‌زده کرده است!

19 52,494

۶ ماه پس از پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب، عکس‌هایی از این تلسکوپ به‌ دست کارشناسان رسیده که دوردست‌های کیهان را نشان می‌دهد و آن‌ها را بسیار تحت تاثیر قرار داده است. به گفته توماس زوربوخن (Thomas Zurbuchen)، رهبر برنامه‌های علمی ناسا، وی با دیدن نخستین تصاویر جیمز وب، نزدیک بود به گریه بیفتد!

او می‌گوید: «واقعا سخت است که از دریچه‌ای جدید به جهان نگاه کنید و عمیقا تحت‌ تاثیر قرار نگیرید. واقعا لحظه‌ای احساسی است وقتی می‌بینید طبیعت ناگهان برخی از اسرارش را فاش می‌کند.» طبق اعلام ناسا تصاویر ثبت‌شده جیمز وب ۱۲ژوئن (۲۱تیر) به صورت عمومی منتشر می‌شوند. این تصاویر و داده‌ها شامل ژرف‌ترین تصویر ثبت‌شده تاکنون از کیهان و همچنین طیف رنگی جو سیاره‌ای فراخورشیدی خواهند بود.

در همین رابطه بخوانید: تلسکوپ فضایی جیمز وب را به‌صورت لحظه‌ای پایش کنید

تلسکوپ فضایی جیمز وب

همچنین پم ملروی (Pam Melroy)، معاون ناسا، می‌گوید: «تصاویر نور نخست (First Light) من را به‌ عنوان یک دانشمند، مهندس و انسان تحت‌ تاثیر قرار داد.» نور نخست به نخستین باری اشاره دارد که یک تلسکوپ برای انجام مشاهده‌های علمی پس از انجام آزمایش‌ها و کالیبراسیون‌ها استفاده می‌کند.

تلسکوپ جیمز وب
تلسکوپ فضایی جیمز وب

عملیات پرتاب تلسکوپ مذکور ۲۵دسامبر (۴دی) توسط حامل فضایی اروپایی آریان-۵ (Ariane-5) از پایگاه فضایی گویان فرانسه (French Guiana) واقع در آمریکای جنوبی انجام گرفت. جیمز وب همه مراحل تاریخ پر رمز و راز کیهان از زمان انفجار بزرگ (بیگ‌بنگ) و تشکیل منظومه‌های ستاره‌ای با قابلیت پشتیبانی از حیات در سیاره‌هایی مانند زمین گرفته تا تکامل منظومه شمسی را بررسی خواهد کرد.

منبع hamshahrionline zoomit