هند سه ماهواره را برای سنگاپور به فضا پرتاب کرد

2 1,590

هند سه ماهواره را برای سنگاپور به وسیله ماهواره‌بر PSLV به مدار لئو فرستاد. طی این عملیات ماهواره‌های سنجشی DS-EO و نیوسار (NeuSAR) و ماهواره توسعه و تحقیق اسکوب-۱ (SCOOB-1) متعلق به سنگاپور همراه با ماموریت تحقیق و توسعه پوئم (POEM) متعلق به آژانس تحقیقات فضایی هند (ISRO) به فضا پرتاب شدند.

DS-EO یک ماهواره سنجش از دور اپتیکال (نوری) با وزن ۳۶۵ کیلوگرم بوده که یک محموله چند طیفی الکترواپتیکال با قابلیت تصویربرداری با قدرت تفکیک مکانی ۰.۵ متر را با خود حمل می‌کند. آژانس علوم و فناوری سنگاپور (Defence Science and Technology Agency) و شرکت مهندسی اس‌تی (ST Engineering) این کشور اپراتوری ماهواره مذکور را برعهده دارند.

در همین رابطه بخوانید: برنامه فضای عمیق هند و روسیه

ماهواره سنجش از دور
نمای ماهواره DS-EO

نئوسار اما یک ماهواره سنجشی از نوع راداری با وزن ۱۵۵ کیلوگرم بوده که برای انجام آزمایش فناوری‌ها به منظور توسعه منظومه‌ای شامل ۶ ماهواره در مدار لئو قرار گرفته است. آخرین ماهواره سنگاپور یعنی اسکوب-۱ با ابعاد ۳ واحد متعلق به دانشگاه صنعتی نانیانگ (Nanyang Technological University) این کشور است و به عنوان اولین ماموریت هلیوفیزیک سنگاپور، به درک بهتر تاثیرات خورشید بر آب‌و‌هوا و اقلیم زمین کمک خواهد کرد.

به علاوه، ماموریت پوئم هند حامل ۶ محموله آزمایشی است که در مرحله چهارم ماهواره‌بر جای گرفته‌اند. مراحل ماهواره‌برها معمولا پس از قرار دادن ماهواره‌ها در مدار به جو بازمی‌گردند و می‌سوزند؛ اما با افزایش توان آن‌ها می‌توان مرحله را زمان بیشتری در مدار نگه داشت تا آزمایش‌ها صورت گیرند.

گفتنی است این عملیات پرتاب روز پنجشنبه ۳۰ژوئن (۹تیر) ساعت ۱۲:۳۲ به وقت گرینویچ از پایگاه فضایی ساتیش دهاوان (Satish Dhawan) هند انجام شد.

ماهواره‌بر PSLV هند

PSLV که در این ماموریت از نسخه PSLV-CA آن استفاده شد، یک ماهواره‌بر چهار مرحله‌ای بوده که ISRO آن را ساخته است. این ماهواره‌بر ۴۴ متر طول دارد و وزن نسخه‌های مختلف آن از ۲۳۰ تا ۳۲۰ تن متغیر است. همچنین قطر مراحل اول و دوم آن ۲.۸ متر است و مراحل سوم و چهارم نیز به ترتیب ۲ متر و ۱.۳ متر قطر دارند.

PSLV که مراحل آن از هر دو نوع سوخت مایع و جامد بهره می‌برند، اولین بار در سال ۱۹۹۳ به فضا پرتاب شد و با احتساب این عملیات تاکنون ۵۵ ماموریت را پشت‌سر گذاشته که در ۳ مورد با شکست مواجه شده است. نسخه PSLV-CA این ماهواره‌بر قادر به حمل ۲۱۰۰ کیلوگرم محموله به مدار لئو بوده و هر بار پرتاب آن بین ۱۷ تا ۲۶ میلیون دلار هزینه دربردارد.

منبع rocketlaunch indianexpress space.skyrocket wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=67926
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ناشناسم
ناشناسم
1 سال قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

سنگاپور یکی ازمستعمره های امریکا هست و این ماهواره هاهمه از امریکا خریداری شدن. مثل ایران خودمختارنیستن که هر ماهواره ای رو که دلشون خواست بفرسته به فضا (نور 1و2 جاسوسی) . سنگاپوراین وسط فقط خرجش رو داده مثل امارات. چون ساخت و بومی سازی ممنوع هست.

احمدی
احمدی
1 سال قبل

ما الان به فکر موشک قاره پیما باشیم