مه گسست و مه رمب؛ نظریه‌های پایان جهان چه می‌گویند؟

28 15,301

درباره مه گسست و مه رمب چه می‌دانید؟ همان‌گونه که نظریه‌هایی در مورد نحوه پیدایش کیهان یا همان بیگ بنگ وجود دارد، فرضیه‌هایی نیز در ارتباط با چگونگی پایان جهان هستی ارائه شده است. در میان این فرضیه‌ها دو نظریه را می‌توان مشهورتر و پرطرفدارتر دانست؛ نظریه‌های مِه گسست یا بیگ ریپ (Big Rip) و مِه رُمب یا بیگ کرانچ (Big Crunch) تئوری‌هایی هستند که به چگونگی پایان دنیا می‌پردازند.

در ادامه، این دو نظریه بسیار جذاب در حوزه کیهان شناسی را معرفی می‌کنیم و به بررسی آن‌ها می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

در همین رابطه بخوانید: جهان موازی چیست ؟

مه گسست یا بیگ ریپ چیست؟

در کیهان‌شناسی فیزیکی، مه گسست یک مدل کیهانی فرضی درباره سرنوشت نهایی جهان است که مطابق آن مواد جهان، از ستاره‌ها و کهکشان‌ها گرفته تا اتم‌ها و ذرات زیراتمی و حتی خود فضا زمان، به تدریج در اثر انبساط و در زمان معینی در آینده از هم جدا می‌شوند، زمانی که فاصله بین ذرات از یکدیگر بینهایت شود.

بر اساس مدل استاندارد کیهان‌شناسی، ضریب مقیاس کیهان در حال شتاب است و در اعصار آینده نیز تسلط ثابت کیهانی (Cosmological Constant) به طور تصاعدی افزایش خواهد یافت. با این حال، چنین انبساطی در هر لحظه از زمان مشابه است و با ثابت هابل (Hubble’s Constant) تعیین می‌شود.

مه گسست بیگ ریپ
مه گسست

در حال حاضر شواهد علمی حاکی از تداوم انبساط در فضای بین کهکشانی است. نیروهای گرانش و به ویژه مغناطیس و نیروی هسته‌ای نگهدارنده پروتون‌ها و نوترون‌ها در مرکز اتم به اندازه‌ای قوی هستند که انرژی تاریک هرگز قادر به جدا کردن آن اجسام از یکدیگر نباشد.

رابرت کالدول (Robert Caldwell)‌، فیزیکدان بریتانیایی، نظریه مه گسست را برای اولین بار در سال ۲۰۰۳ همراه با برخی دانشمندان دیگر مطرح کرد. خود او در این باره می‌گوید: «تئوری مه گسست از برخی جهات بیشتر به داستان‌های علمی تخیلی شباهت دارد تا واقعیت!»

در سال ۲۰۱۵ نیز مارسلو دیسکونزی (Marcelo Disconzi)، استاد دانشگاه وندربیلت (Vanderbilt University) آمریکا، نسخه جدیدی از این فرضیه ارائه داد که به تاریخ مشخصی برای پایان جهان تحت نظریه مه گسست رسیده است. بر این اساس مه گسست ۲۲ میلیارد سال دیگر رخ می‌دهد و دنیا پایان می‌یابد.

فرضیه دیسکونزی بر اساس تئوری‌های موجود در مورد انرژی تاریک است، ماده‌ای که تصور می‌شود حدود ۷۰ درصد جرم کیهان را تشکیل می‌دهد. برای اینکه مطابق نظریه مه گسست یک از همگسستگی عظیم رخ داده و جهان از هم فروپاشد، انرژی تاریک می‌بایست در نبرد خود با گرانش پیروز شود، تا جایی که تمام اتم‌ها از هم جدا گردند.

نظریه مشهور دیگر در رابطه با پایان دنیا مه رمب نام دارد که در ادامه به شرح این فرضیه نیز خواهیم پرداخت.

در همین رابطه بخوانید: سفر در زمان از طریق کرم چاله چگونه است؟

مه رمب یا بیگ کرانچ چیست؟

مه رمب نیز یک سناریوی فرضی برای سرنوشت جهان بوده که مانند بسیاری از تئوری‌های دیگر بر پایه نظریه نسبیت عام بنا شده است. بر اساس بیگ کرانچ، انبساط جهان که در نتیجه بیگ بنگ یا همان انفجار بزرگ است، در یک نقطه زمانی مشخص متوقف شده، به درون خود فرو می‌ریزد و همه چیز را با خود می‌کشد تا در نهایت به بزرگترین سیاه چاله تبدیل شود.

مه رمب بیگ کرانچ

دانشمندان برای پیش‌بینی قطعی وقوع مه رمب می‌بایست ویژگی‌های معینی از کیهان را تعیین کنند که یکی از آن‌ها چگالی است. پژوهشگران معتقدند اگر مقدار چگالی بیشتر از حد معینی باشد به عنوان چگالی بحرانی شناخته می شود و در این صورت احتمال فروپاشی نهایی بسیار زیاد است.

پایان دنیا با مه رمب چقدر ممکن است؟

دانشمندان در ابتدا معتقد بودند تنها دو عامل وجود دارد که بر انبساط کیهان تاثیر زیادی می‌گذارد؛ نیروی گرانشی بین کهکشان‌ها (که متناسب با چگالی است) و حرکت بیرونی آن‌ها در اثر بیگ بنگ. آن‌ها گمان می‌کردند اجرام کیهانی نیز مانند هر جسمی که بر خلاف جاذبه حرکت کند، در صورت عدم وجود هرگونه نیروی دیگری در نهایت تسلیم می‌شوند و دوباره فرو می‌ریزند.

در نتیجه، این پیش‌بینی در شرایطی که نیروهای گرانشی در پایان پیروز شوند منطقی به نظر می‌رسد. اما فرضیه پژوهشگران در این باره تا زمانی بود که کشف کردند سرعت انبساط کیهان در دورترین نواحی از ما نیز در حال افزایش است.

دانشمندان برای توضیح این موضوع باید وجود یک پدیده ناشناخته را فرض می‌کردند که آن را انرژی تاریک نامیدند. باور عمومی بر این است که انرژی تاریک همه کهکشان‌ها را از هم دور می‌کند. با فرض وجود پدیده‌ای به نام انرژی تاریک و البته اطلاعات کمی که در مورد آن وجود دارد، احتمال وقوع نظریه مه رمب چندان زیاد به نظر نمی‌رسد.

در همین رابطه بخوانید: با پادماده، یکی از شگفت‌انگیزترین مواد خلقت، آشنا شوید

پایان جهان چگونه است پایان دنیا

پایان جهان چگونه است؟

آنچه در نهایت باید اذعان کرد این است که پایان جهان را نمی‌توان به طور قطعی پیش‌بینی نمود. در حال حاضر نظریه‌های مختلفی در مورد سرنوشت کیهان مطرح است، اما اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که پایان جهان چگونه خواهد بود، با دانش فعلی بشر دو نظریه مه گسست و مه رمب معتبرتر از سایر تئوری‌ها هستند.

شما چه فکر می‌کنید؟ آیا جهان روزی پایان می‌یابد و همه چیز حتی اتم‌ها فرومی‌پاشند و اگر پاسخ مثبت است این امر چگونه رخ خواهد داد؟ شما از میان نظریه‌های بیگ ریپ و بیگ کرانچ با کدام یک بیشتر موافقید؟ دیدگاه‌های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید و سوالات خود را بپرسید؛ کارشناسان اسپاش به شما پاسخ می‌دهند.

منبع wired bigthink wikipedia universetoday
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=67331
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
28 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مجید
مجید
1 سال قبل

متلاشی شدن زمین در همه ادیان که همه ادیان بالای 1000 سال ازشون می‌گذرد گفته شده. و هر شروعی پایانی هست. این که دیگه مسلم هست. امیدوارم به نبوغی برسیم که حداقل این چند روز عمر فقط انسان باشیم

اردشیر
اردشیر
1 سال قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

در قرآن کریم به پایان رسیدن جهان و خلقت اشاره کرده و تاکید نموده که فقط خداوند میداند که چه زمانی پایان کیهان و زندگی است

ناشناس
ناشناس
1 سال قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

زمین آسمان دست خداست خداوند 1400 پیش قرآن را برای مان نازل کرد جزعه عمة در قرآن سوره عمة چهل آیه هست درباره قیامت اون رو تلاوت کنید همراه ترجمه میفهمین قیامت چگونه است قیامت کی میاد خدا خودش می‌دونه پیش بینی‌ها همه الکیه

فرهاد
فرهاد
1 سال قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

بنظر من قبل از تولدمون چیزی بیاد نداریم ‌‌که بخوایم بعد از مرگ بیاد بیاریم … چون جسم که نابود میشه ولی اگه روح ادم نابود نمیشه پس چرا قبل بدنیا امدن ‌‌یادمون نیست ..

مهدی غفاری
مهدی غفاری
1 سال قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

با سلام من همه نظرات عزیزان رو خوندم بیشترشون در مورد قیامت و قرآن نوشتن و کسی در مورد سوال نویسنده مقاله چیزی نگفته.
مقاله جالبی ‌بود من فکر میکنم نظریه بیگ کرانچ یا مه رمب درست تر باشه یعنی آخر دنیا همه چی فرو میریزه.

رضا
رضا
1 سال قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

نمیدونم چرا همه اومدن راجع به آخرت و منقرض شدن انسان و مسایل قرآنی نظر دادن کسی متوجه نشد منظور نویسنده کل کیهانه نه فقط زمین. چرا متوجه مقاله نشدید. دوم اینکه قرآن یه مطلب کلی درمورد آخر دنیا گفته ولی به صورت جزئی و تخصصی را دانشمندان باید توضیح بدن که البته هنوز به طور یقین بهش نرسیدن…. و اینکه شما فکر میکنید چون دانشمندان مسلمان نیستن دیگه از قرآن اطلاعات ندارن؟ تازه همه اینها که قرآن گفته داخل تورات هم هست. اگه اطلاعات نداریم خواهشن اظهار علم نکنیم کلاس مدرسه که نیست….. فقط به فکر انسان و این زمین هستید که آخر چی میشه ولی دارن راجع به تمام کیهان که تشکیل شده ازهزاران کهکشان مثل ما

کامبیز
کامبیز
1 سال قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

اینارو قرآن ۱۴۰۰سال پیش گفته اون زمان که علم کیهان شناسی نبود هر چیزی که قرآن در مورد قیامت گفته همون پایان جهان هستی است. گفته در طول شش روز از یک غبار جهان هستی رو درست کردیم که علم امروزی هم ثابت کرده گفته پایانش هم کوه ها مثل پشم حلاجی شده میشوند آسمان مثل مس گداخته شده میشود. و هستی به همان غبار تبدیل میشود. خب دیگه این همون انفجار بزرگه دیگه .به نظر من قرآن خیلی چیزا رو به ما گفته ولی بی توجه هستیم.اینکه کی پایان هستی باشه دیگه دست خداست پیش بینی امکان نداره .حتی در مورد هفت آسمان که لایه های جو زمینه هم اشاره شده حتی در مورد انرژی مغناطیسی که از ما در برابر خورشید محافظت میکنه گفته. کدوم دانشمند بود که با دیدن نظم جهان هستی پی به وجود خدا برد .

نجمودین عرب شیرازی از مشهد
نجمودین عرب شیرازی از مشهد
1 سال قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

خیلی خیلی جذاب وعالی بود.

محمد
محمد
1 سال قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

سلام
مقاله ی جالبی بود
اگر کانال و یاسایت خاصی دارید معرفی کنید

به هرحال براساس کتب آسمانی وادیان دینی پایان دنیا اتفاق خواهد افتاد
اصطلاحات علمی امروزی را درکتب آسمانی به زبانی دیگر میتوان یافت
ولی مهم تشکیل جهان هستی و از بین رفتن آن براساس نظمی میباشد که دانشمندان نیز بدان اعتراف می کنند

اسپاش
1 سال قبل
پاسخ به  محمد

سلام
بله به پیج اینستاگرام ما به آدرس espashnews سر بزنید
روزانه اخبار و مطالب جذابی منتشر می‌کنیم