مه گسست و مه رمب؛ نظریه‌های پایان جهان چه می‌گویند؟

28 15,302

درباره مه گسست و مه رمب چه می‌دانید؟ همان‌گونه که نظریه‌هایی در مورد نحوه پیدایش کیهان یا همان بیگ بنگ وجود دارد، فرضیه‌هایی نیز در ارتباط با چگونگی پایان جهان هستی ارائه شده است. در میان این فرضیه‌ها دو نظریه را می‌توان مشهورتر و پرطرفدارتر دانست؛ نظریه‌های مِه گسست یا بیگ ریپ (Big Rip) و مِه رُمب یا بیگ کرانچ (Big Crunch) تئوری‌هایی هستند که به چگونگی پایان دنیا می‌پردازند.

در ادامه، این دو نظریه بسیار جذاب در حوزه کیهان شناسی را معرفی می‌کنیم و به بررسی آن‌ها می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

در همین رابطه بخوانید: جهان موازی چیست ؟

مه گسست یا بیگ ریپ چیست؟

در کیهان‌شناسی فیزیکی، مه گسست یک مدل کیهانی فرضی درباره سرنوشت نهایی جهان است که مطابق آن مواد جهان، از ستاره‌ها و کهکشان‌ها گرفته تا اتم‌ها و ذرات زیراتمی و حتی خود فضا زمان، به تدریج در اثر انبساط و در زمان معینی در آینده از هم جدا می‌شوند، زمانی که فاصله بین ذرات از یکدیگر بینهایت شود.

بر اساس مدل استاندارد کیهان‌شناسی، ضریب مقیاس کیهان در حال شتاب است و در اعصار آینده نیز تسلط ثابت کیهانی (Cosmological Constant) به طور تصاعدی افزایش خواهد یافت. با این حال، چنین انبساطی در هر لحظه از زمان مشابه است و با ثابت هابل (Hubble’s Constant) تعیین می‌شود.

مه گسست بیگ ریپ
مه گسست

در حال حاضر شواهد علمی حاکی از تداوم انبساط در فضای بین کهکشانی است. نیروهای گرانش و به ویژه مغناطیس و نیروی هسته‌ای نگهدارنده پروتون‌ها و نوترون‌ها در مرکز اتم به اندازه‌ای قوی هستند که انرژی تاریک هرگز قادر به جدا کردن آن اجسام از یکدیگر نباشد.

رابرت کالدول (Robert Caldwell)‌، فیزیکدان بریتانیایی، نظریه مه گسست را برای اولین بار در سال ۲۰۰۳ همراه با برخی دانشمندان دیگر مطرح کرد. خود او در این باره می‌گوید: «تئوری مه گسست از برخی جهات بیشتر به داستان‌های علمی تخیلی شباهت دارد تا واقعیت!»

در سال ۲۰۱۵ نیز مارسلو دیسکونزی (Marcelo Disconzi)، استاد دانشگاه وندربیلت (Vanderbilt University) آمریکا، نسخه جدیدی از این فرضیه ارائه داد که به تاریخ مشخصی برای پایان جهان تحت نظریه مه گسست رسیده است. بر این اساس مه گسست ۲۲ میلیارد سال دیگر رخ می‌دهد و دنیا پایان می‌یابد.

فرضیه دیسکونزی بر اساس تئوری‌های موجود در مورد انرژی تاریک است، ماده‌ای که تصور می‌شود حدود ۷۰ درصد جرم کیهان را تشکیل می‌دهد. برای اینکه مطابق نظریه مه گسست یک از همگسستگی عظیم رخ داده و جهان از هم فروپاشد، انرژی تاریک می‌بایست در نبرد خود با گرانش پیروز شود، تا جایی که تمام اتم‌ها از هم جدا گردند.

نظریه مشهور دیگر در رابطه با پایان دنیا مه رمب نام دارد که در ادامه به شرح این فرضیه نیز خواهیم پرداخت.

در همین رابطه بخوانید: سفر در زمان از طریق کرم چاله چگونه است؟

مه رمب یا بیگ کرانچ چیست؟

مه رمب نیز یک سناریوی فرضی برای سرنوشت جهان بوده که مانند بسیاری از تئوری‌های دیگر بر پایه نظریه نسبیت عام بنا شده است. بر اساس بیگ کرانچ، انبساط جهان که در نتیجه بیگ بنگ یا همان انفجار بزرگ است، در یک نقطه زمانی مشخص متوقف شده، به درون خود فرو می‌ریزد و همه چیز را با خود می‌کشد تا در نهایت به بزرگترین سیاه چاله تبدیل شود.

مه رمب بیگ کرانچ

دانشمندان برای پیش‌بینی قطعی وقوع مه رمب می‌بایست ویژگی‌های معینی از کیهان را تعیین کنند که یکی از آن‌ها چگالی است. پژوهشگران معتقدند اگر مقدار چگالی بیشتر از حد معینی باشد به عنوان چگالی بحرانی شناخته می شود و در این صورت احتمال فروپاشی نهایی بسیار زیاد است.

پایان دنیا با مه رمب چقدر ممکن است؟

دانشمندان در ابتدا معتقد بودند تنها دو عامل وجود دارد که بر انبساط کیهان تاثیر زیادی می‌گذارد؛ نیروی گرانشی بین کهکشان‌ها (که متناسب با چگالی است) و حرکت بیرونی آن‌ها در اثر بیگ بنگ. آن‌ها گمان می‌کردند اجرام کیهانی نیز مانند هر جسمی که بر خلاف جاذبه حرکت کند، در صورت عدم وجود هرگونه نیروی دیگری در نهایت تسلیم می‌شوند و دوباره فرو می‌ریزند.

در نتیجه، این پیش‌بینی در شرایطی که نیروهای گرانشی در پایان پیروز شوند منطقی به نظر می‌رسد. اما فرضیه پژوهشگران در این باره تا زمانی بود که کشف کردند سرعت انبساط کیهان در دورترین نواحی از ما نیز در حال افزایش است.

دانشمندان برای توضیح این موضوع باید وجود یک پدیده ناشناخته را فرض می‌کردند که آن را انرژی تاریک نامیدند. باور عمومی بر این است که انرژی تاریک همه کهکشان‌ها را از هم دور می‌کند. با فرض وجود پدیده‌ای به نام انرژی تاریک و البته اطلاعات کمی که در مورد آن وجود دارد، احتمال وقوع نظریه مه رمب چندان زیاد به نظر نمی‌رسد.

در همین رابطه بخوانید: با پادماده، یکی از شگفت‌انگیزترین مواد خلقت، آشنا شوید

پایان جهان چگونه است پایان دنیا

پایان جهان چگونه است؟

آنچه در نهایت باید اذعان کرد این است که پایان جهان را نمی‌توان به طور قطعی پیش‌بینی نمود. در حال حاضر نظریه‌های مختلفی در مورد سرنوشت کیهان مطرح است، اما اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که پایان جهان چگونه خواهد بود، با دانش فعلی بشر دو نظریه مه گسست و مه رمب معتبرتر از سایر تئوری‌ها هستند.

شما چه فکر می‌کنید؟ آیا جهان روزی پایان می‌یابد و همه چیز حتی اتم‌ها فرومی‌پاشند و اگر پاسخ مثبت است این امر چگونه رخ خواهد داد؟ شما از میان نظریه‌های بیگ ریپ و بیگ کرانچ با کدام یک بیشتر موافقید؟ دیدگاه‌های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید و سوالات خود را بپرسید؛ کارشناسان اسپاش به شما پاسخ می‌دهند.

منبع wired bigthink wikipedia universetoday
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=67331
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
28 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
هیچکس
هیچکس
1 سال قبل

هروقت که خانه خدا یعنی کعبه نابود شد همان موقع تمام دنیا وآدمهاش هم نابود خواهند شد مگه اروپایی ها و آمریکایی ها نمیگن مسیح یا مسلمانان میگن محمد و علی و باقی مانده مردم دنیا میگن خدایی هست تمام منظور من یعنی خدایی هست کعبه خانه خدا هم روی این زمین بنا شده پس پایان دنیا یعنی همین جا روی زمین خداوند ما را دراین کره زمین آفریده همین جا می میریم و پیش خداوند هم تمام اعمالمان سنجیده میشه که بهشت جای ماست یا جهنم درانتظار ما اگر نیاز بود که خداوند ما را در سیاره های دیگر بوجود بیاورد یعنی این موضوع را نمی دانست که این کار را بکند مثلاً یک عده را توی سیاره مشتری یک عده دیگه هم توی مریخ یا نپتون یاپلوتون توی این کهکشان فقط زمین قابل سکونت هست و هیچ جای دنیا قابل سکونت نیست پایان همه انسانها و روز حسابتون هم از اینجا شروع میشه تمام این نظریه ها فقط بخاطر سرگرم کردن مردم هستش بینگ بنگ یار ابرت. کالدو و باقی مانده دانشمندان دیگر. پایان کار تمام انسانها روی زمین هستش نه جای دیگر

زهرا
زهرا
1 سال قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

مقالتون خیلی عالی بود. و انسان هم توانایی بالایی داره اون که گفتن ۱درصد مغز انسان استفاده شده، مال انسانهای چند هزار سال پیشه، یک روز میرسه انسان همه چیز رو کشف کنه و درصد مغزش به ۱۰۰درصد برسه همین الان بچه های کلاس ابتدایی خیلی داناتر از زمان ابتدایی دوره ما هستن

hamid.Spain
hamid.Spain
1 سال قبل

عرض ادب. میشه اصطلاحات رو که ناشناخته هستند داخل پرانتز معنی شون بذارید و اینکه بنده اعتقاد دارم شرایط اقلیمی مثل خشکسالی و زلزله زودتر جان انسان رو نسبت به جهان هستی میگیره. ممنون از پست خوب شما. حمید خراسانی زاده از کرمان.

کیوان
کیوان
1 سال قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

همانطور که بعضی‌ها اعتقاد دارند بیگ بنگ زایش کیهان نیست ، بلکه پایان عالم هستی قبلی بوده ، به نظر من هر کدام از این اتفاقات که برای عالم هستی رقم بخوره شروع و تولد جهان هستی به فرم ناشناخته دیگری است.

علی 17 ساله از استان ک.ب شهرستان : بهمئی
علی 17 ساله از استان ک.ب شهرستان : بهمئی
1 سال قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

نظرم اینه با مرگ دنیا تموم و زندگی اخروی شروع میشه . . . پس کارمون به نابودی امروز و فردای زمین نیست ، همه این نظریه ها هم درست خب انسان هرگر قادر نمیتونه باشه جلوی این رخ داد ها رو بگیره . . . قرآن چند هزار سال پیش که خبری از علم نبود و هیچ انسان دانایی نبود و هنوز خردمندان به جهان نیومدن از ( انبساط و حرکت زمین و…) گفته پس یعنی اگر عاقل باشیم جواب این قرآن داده چند هزار سال پیش و با مرگ انسان ، دنیای دیگری که سزای کارش در این جهان است را میدهد . . . پس چیزی که قادر بود چند هزار سال پیش همچین نظریه ای رو ارائه کنه و قرآن هم گفت که ما فقط از 1 درصد عقلمون داریم استفاده میکنیم و 99% دیگر اون نداریم ؛_؛ آخرت و مرگ حرف اول و اخر را میزنه
خب این نظریه ها هم راست باشه هیچ دردی از زندگی کوتاه و محدود انسان دوا نمیکنه و اگر بخواد این رخ داد ، رخ بده انسان که ذره ای از جهان حساب نمیشه چطور جلوی این ها رو بگیره ،،، علم ستاره شناسی و شیمی رو دوست دارم ولی خب فهمیدن زمان پایان جهان هم چیزی رو خوب نمیکنه . . . من همیشه به این فکر میکنم اگر مرز های بین کشور ها برداشته بشه و همه به فکر هم باشن و تموم کشور ها مثل برادر باهم باشن هیچ کمبودی در زمان محدود زندگی برای زمینیان پیش نمیاد و هیچ فقیری هم پیدا نمیشه ، ولی قدرت و پول هیچ وقت نمیزارن امر حقیقی شه جز آخرت . . . پس بیان اون دنیامونو درست کنیم …
الویت ها *کسب علم (تا در زندگی موفق شوی)
*دوری از دوستانی که از هدفت دورت میکنن (سعی کن)
*ورزش کن (زندگی چقدره ، حال کن با ورزش )
*به دنبال کار و شغل خوب برای اینده موفق باش
*اما از نظر من حرف اول و آخر *دوست خوب یا بد میزنه* . . .

علیرضا
علیرضا
1 سال قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

دیگه تا چقدر دروغ

هومن
هومن
1 سال قبل

با اینکه سعی کرده بودید این مقاله متن ساده ای داشته باشد . اما باز هم برای خواننده عادی مفهوم نبود .
به نظر من جهان ما انسانها کره زمین هست . که امیدوارم اون را به نابودی نکشانیم

افشین
افشین
1 سال قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

مطمئنا هر آغازی را پایانی هست ، به طور قطع پایان جهان قطعی است ،اما با سطح علم موجود به قطعیت نمیشود گفت

محمدرضا عالی شوندی
محمدرضا عالی شوندی
1 سال قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

با سلام نظریه مه گسست بنظرم با نظر قرآن مبنی بر انقباض جهان پس از انبساط آن و در هم پیچیده شدن آسمان ها سازگار است و درست بنظر می رسد البته این انقباض باز به انبساطی دیگر منجر می شود و بعدا آخرت از همین جهان مایه آفریده خواهد شد .