دمای جو نپتون رفتاری غیرمنتظره از خود نشان می‌دهد!

0 750

محمدحسن هجرت: یک تیم بین‌المللی از ستاره‌شناسان از تلسکوپ‌های قدرتمند زمینی و فضایی برای ردیابی دمای جوی سیاره نپتون در یک دوره ۱۷ ساله بهره گرفته و برخلاف انتظار، کاهش شدیدی در دمای سراسری آن در فصل تابستان و یک افزایش دمای چشمگیر در قطب جنوب این سیاره شناسایی کرده‌اند. نپتون هم مانند زمین در گردش به دور خورشید فصل‌هایی را تجربه می‌کند. با این وجود یک فصل نپتون حدود ۴۰ سال طول می‌کشد و یک سال آن برابر با ۱۶۵ سال زمینی است.

در همین رابطه بخوانید: سریع‌ترین سیاره منظومه شمسی

داده‌ها نشان داده‌ است که با وجود آغاز تابستان در نیم‌کره جنوبی این سیاره، اغلب مناطق آن در طول دو دهه گذشته به‌ تدریج سرد شده‌ است. میانگین دمای سراسری نپتون بین سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۱۸ به میزان ۸ درجه سانتی‌گراد کاهش یافته است. دانشمندان همچنین از گرم شدن چشمگیر قطب جنوبی نپتون طی دو سال آخر رصدهای خود شگفت‌زده شدند.

این داده‌ها افزایش ۱۱ درجه‌ای دما را از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ نشان داد. اگرچه گردباد قطبی (Polar Vortex) گرم نپتون سال‌هاست که شناخته شده‌ است، اما تاکنون این گرمایش سریع هرگز در سیاره مشاهده نشده بود. چون نپتون تقریبا ۴.۵ میلیارد کیلومتر دورتر ار خورشید بوده و بسیار سرد است، میانگین دمای سیاره به حدود منفی ۲۲۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد و اندازه‌گیری دمای آن از زمین کار آسانی نیست.

نپتون سیاره منظومه شمسی

تاثیر شار خورشیدی روی نپتون

همچنین محققان می‌گویند تاثیر شار خورشیدی روی نپتون قابل تامل است و خاطر نشان کردند تغییرات تابشی ناشی از چرخه فعالیت خورشید ممکن است به نوعی باعث ایجاد تغییرات فتوشیمیایی در جو نپتون شود؛ این امر می‌تواند نوسانات دمایی را معنادار کند. مشاهده‌های بیشتری در سال‌های آینده برای کشف دلایل این نوسانات نیاز است.

منبع digiato digikala
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=65610
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها