محققان دورترین «لیزر فضایی» تاریخ را شناسایی کردند

0 272

گروهی بین‌المللی از اخترشناسان موفق به کشف یک لیزر قدرتمند فضایی شده‌اند که در فاصله ۵ میلیارد سال نوری از ما قرار دارد. این لیزر در دسته‌ای موسوم به «مگامیزرها» (Megamasers) قرار گرفته و دورترین لیزر فضایی شناخته‌شده در نوع خود بوده که نورش پس از طی مسافت ۵۸ هزار میلیارد میلیارد کیلومتر به زمین رسیده است. یک مگامیزر به عنوان یک لیزر نجومی عمل کرده و به جای نور مرئی، امواج مایکروویو منتشر می‌کند.

در همین رابطه بخوانید: رصد بزرگترین انفجار کیهانی شناسایی‌شده تاکنون

محققان با استفاده از تلسکوپ میرکت (MeerKAT) در آفریقای جنوبی این لیزر فضایی را شناسایی کرده‌اند و نام آن را انکالاکاتا (Nkalakatha) به معنای «رئیس بزرگ» گذاشته‌اند. چنین نامی نشان می‌دهد که کشف این شی خیره‌کننده آن هم تنها یک شب پس از رصد با تلسکوپ میرکت چقدر اهمیت داشته است!

لیزر فضایی
موقعیت کهکشان میزبان مگامیزر انکالاکاتا در آسمان

لیزر فضایی چگونه به وجود می‌آید؟

مگامیزرها زمانی به وجود می‌آیند که دو کهکشان به شدت با یکدیگر برخورد می‌کنند. با این برخورد، گاز درون آن‌ها بسیار متراکم می‌شود و می‌تواند پرتوهای متمرکز نور را به بیرون پرتاب کند.

محققان پس از مشاهده این مگامیزر با استفاده از رصدهای اشعه ایکس، نور اپتیکال و مادون قرمز توانستند موقعیت کهکشان میزبان این لیزر فضایی را پیدا کنند. با این حال، کار آن‌ها هنوز تمام نشده است؛ چون این شی آسمانی هنوز جنبه‌های پنهان زیادی دارد که باید به آن‌ها پاسخ داده شود.

منبع digiato wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=65539
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها